Spłaty dokonuje się w miesięcznych ratach płatnych w terminach płatności bieżących składek członkowskich, przy czym minimalna wysokość raty nie może być niższa niż aktualnie obowiązująca wysokość miesięcznej składki członkowskiej. Zaległe składki można rozłożyć na minimum 3 raty, nie więcej jednak niż 12 rat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwa jest spłata w większej ilości rat, nie więcej jednak niż 24.
Zawiadomienie o rozłożeniu na raty zaległych składek członkowskich przekazuje się doradcy podatkowemu w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia ustalenia planu spłaty. W zawiadomieniu znajduje się pouczenie o warunkach spłaty i konsekwencjach ich naruszenia. Doradca podatkowy, któremu rozłożono na raty zapłatę zaległości z tytułu składek członkowskich obowiązany jest do zapłaty rat w wysokości i terminie określonym w zawiadomieniu w tej sprawie oraz do terminowego opłacania bieżących składek członkowskich. Naruszenie któregokolwiek z tych obowiązków, powoduje wymagalność pozostałej do zapłaty kwoty zaległości z tytułu składek członkowskich.
Kolejny wniosek o rozłożenie na raty zaległych składek członkowskich doradca podatkowy może złożyć nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia zapłaty ostatniej raty. Doradca, którego zaległość została wcześniej rozłożona na raty, może wystąpić z wnioskiem o zmianę warunków układu ratalnego w trakcie jego spłaty pod warunkiem, że do dnia złożenia wniosku o zmianę wywiązywał się z wcześniejszego układu ratalnego w sposób terminowy.
Opisane wyżej zasady rozkładania na raty zaległych składek członkowskich mogą być stosowane również wobec osób skreślonych z listy doradców podatkowych.
Podstawa prawna: Uchwała nr 319/2014 Krajowej Rady Doradców Podatkowych z dnia 9 września 2014 r. w sprawie rozkładania na raty zaległych składek członkowskich dostępna w serwisie internetowym KIDP