Projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 kwietnia 2015 r. (sygn. akt K 14/13) stwierdzającego niekonstytucyjność art. 284 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Trybunał uznał, że określone w tym przepisie ogólne wyłączenie wszystkich innych dokumentów wytwarzanych przez audytora niż plan audytu oraz sprawozdanie z wykonania planu audytu z zakresu informacji publicznej stanowi niedopuszczalne ograniczenie prawa dostępu do informacji publicznej.
Zobacz: TK: niedopuszczalne jest ogólne wyłączenie dokumentów audytowych z zakresu informacji publicznej >>
W związku z tym wyrokiem, projekt przewiduje w ustawie o finansach publicznych uchylenie art. 284. Fakt, iż wnioskodawca zaskarżył przed Trybunałem tylko ust. 2 tego przepisu, a w konsekwencji tylko ów przepis TK zakwestionował, wynika z tego, że tylko ów ustęp był podstawą odmów udostępnienia informacji. Ustęp 2 był regułą przewidującą, że większość dokumentów wytwarzanych przez audytora nie jest udostępnianych, a ustęp 1 był wyjątkiem od tej reguły. Skoro reguła z ust. 2 została wyeliminowana, zbędny staje się więc także wyjątek od niej.
Dowiedz się więcej z książki | |
Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego
|