Jak tłumaczy Ministerstwo Finansów konieczność zmian w ustawie – Ordynacja podatkowa oraz w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników wynika z dynamiki zmian w życiu gospodarczym oraz z nowych regulacji prawnych, w tym orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego i sądów administracyjnych.
Najważniejsze propozycje zmian przepisów dotyczą:
• Ułatwienia składania dokumentów elektronicznych – deklaracji podatkowych oraz zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych.
Zgodnie z przepisami ustawy o podpisie elektronicznym, organy władzy publicznej mają obowiązek umożliwienia odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz wykonywanie innych czynności drogą elektroniczną w sytuacjach, gdy prawo wymaga składania ich w określonej formie lub wzorze. Tę regulację można odnieść do deklaracji podatkowych składanych elektronicznie. W związku z tym w ustawie Ordynacja podatkowa przewiduje się usunięcie odpowiedniego przepisu, jako powielającego rozwiązanie już przewidziane w ustawie o podpisie elektronicznym. Wzory deklaracji elektronicznych zostaną opublikowane w centralnym repozytorium wzorów pism, natomiast w Biuletynie Informacji Publicznej będą podane struktury opisów wzorów elektronicznych w postaci schematu XSD. Proponuje się, by zmiany te weszły w życie od 1 lipca 2010 r.
• Zmiany zasad ustalania wysokości stawki odsetek za zwłokę.
Zaproponowano, by stawka odsetek za zwłokę w zaległościach podatkowych wynosiła 200 proc. podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, powiększone o 2 punkty procentowe, ale nie mniej niż 8 proc. Zdaniem resortu finansów, przepis ten zwiększy skłonność podatników do regulowania – w pierwszej kolejności – należności publicznoprawnych.
• Zmiany zasad udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych.
Zaproponowano wyłączenie możliwości udzielania ulg podatkowych na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów w przypadku udzielania pomocy publicznej na szkolenia, zatrudnienie i pomoc regionalną. Jest to umotywowane tym, że nie cieszyły się one nadmiernym zainteresowaniem przedsiębiorców. Aby całkowicie nie wyeliminować tej formy pomocy przyjęto, że będzie ona dopuszczalna w szczególnych przypadkach, jako pomoc indywidualna, zgodna z programami rządowymi lub samorządowymi.
• Usunięcia wątpliwości dotyczących określania momentu zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Ze względu na niejednolitą praktykę organów podatkowych, przyjęto jednoznaczne ustalenie początkowego terminu przedawnienia. Zgodnie z założeniami, będą obowiązywać przepisy analogiczne do tych, jakie obowiązują w przypadku wydania decyzji o rozłożeniu na raty lub decyzji o odroczeniu terminu płatności. Zmiana ta spowoduje wydłużenie okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zdaniem Ministerstwa Finansów, przyjęcie tak jednoznacznego uregulowania zapobiegnie, częstym obecnie, sporom sądowym.
• Zwiększenia częstotliwości przekazywania przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe informacji o założonych lub zlikwidowanych rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z nowymi przepisami, informacje te będą przekazywane 2 razy w miesiącu (za okres od 1 do 15 dnia miesiąca dane powinny być przesłane do 22 dnia danego miesiąca).
Ponadto w założeniach uwzględniono przepisy respektujące wyrok Trybunału Konstytucyjnego z marca 2009 r. Określono, że wspólnicy rozwiązanej spółki cywilnej będą mieli możliwość składania korekt deklaracji i zwrotu nadpłat podatków należnych tej spółce. Zaproponowano ponadto sposób podziału kwoty nadpłaty. Zgodnie z założeniami, były wspólnik, razem z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, będzie musiał złożyć skorygowaną deklarację oraz umowę spółki, aktualną na dzień jej rozwiązania. Organ podatkowy wypłaci nadpłaconą kwotę wszystkim wspólnikom w proporcjach zgodnych z ich udziałami w spółce.
Najważniejsze propozycje zmian przepisów dotyczą:
• Ułatwienia składania dokumentów elektronicznych – deklaracji podatkowych oraz zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych.
Zgodnie z przepisami ustawy o podpisie elektronicznym, organy władzy publicznej mają obowiązek umożliwienia odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz wykonywanie innych czynności drogą elektroniczną w sytuacjach, gdy prawo wymaga składania ich w określonej formie lub wzorze. Tę regulację można odnieść do deklaracji podatkowych składanych elektronicznie. W związku z tym w ustawie Ordynacja podatkowa przewiduje się usunięcie odpowiedniego przepisu, jako powielającego rozwiązanie już przewidziane w ustawie o podpisie elektronicznym. Wzory deklaracji elektronicznych zostaną opublikowane w centralnym repozytorium wzorów pism, natomiast w Biuletynie Informacji Publicznej będą podane struktury opisów wzorów elektronicznych w postaci schematu XSD. Proponuje się, by zmiany te weszły w życie od 1 lipca 2010 r.
• Zmiany zasad ustalania wysokości stawki odsetek za zwłokę.
Zaproponowano, by stawka odsetek za zwłokę w zaległościach podatkowych wynosiła 200 proc. podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, powiększone o 2 punkty procentowe, ale nie mniej niż 8 proc. Zdaniem resortu finansów, przepis ten zwiększy skłonność podatników do regulowania – w pierwszej kolejności – należności publicznoprawnych.
• Zmiany zasad udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych.
Zaproponowano wyłączenie możliwości udzielania ulg podatkowych na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów w przypadku udzielania pomocy publicznej na szkolenia, zatrudnienie i pomoc regionalną. Jest to umotywowane tym, że nie cieszyły się one nadmiernym zainteresowaniem przedsiębiorców. Aby całkowicie nie wyeliminować tej formy pomocy przyjęto, że będzie ona dopuszczalna w szczególnych przypadkach, jako pomoc indywidualna, zgodna z programami rządowymi lub samorządowymi.
• Usunięcia wątpliwości dotyczących określania momentu zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Ze względu na niejednolitą praktykę organów podatkowych, przyjęto jednoznaczne ustalenie początkowego terminu przedawnienia. Zgodnie z założeniami, będą obowiązywać przepisy analogiczne do tych, jakie obowiązują w przypadku wydania decyzji o rozłożeniu na raty lub decyzji o odroczeniu terminu płatności. Zmiana ta spowoduje wydłużenie okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zdaniem Ministerstwa Finansów, przyjęcie tak jednoznacznego uregulowania zapobiegnie, częstym obecnie, sporom sądowym.
• Zwiększenia częstotliwości przekazywania przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe informacji o założonych lub zlikwidowanych rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z nowymi przepisami, informacje te będą przekazywane 2 razy w miesiącu (za okres od 1 do 15 dnia miesiąca dane powinny być przesłane do 22 dnia danego miesiąca).
Ponadto w założeniach uwzględniono przepisy respektujące wyrok Trybunału Konstytucyjnego z marca 2009 r. Określono, że wspólnicy rozwiązanej spółki cywilnej będą mieli możliwość składania korekt deklaracji i zwrotu nadpłat podatków należnych tej spółce. Zaproponowano ponadto sposób podziału kwoty nadpłaty. Zgodnie z założeniami, były wspólnik, razem z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, będzie musiał złożyć skorygowaną deklarację oraz umowę spółki, aktualną na dzień jej rozwiązania. Organ podatkowy wypłaci nadpłaconą kwotę wszystkim wspólnikom w proporcjach zgodnych z ich udziałami w spółce.