Przedstawiony przez Komisję Europejską pakiet zmian w unijnych regulacjach o VAT zmierza do zmodernizowania rozliczeń tego podatku we wszystkich krajach członkowskich. Przy okazji prezentacji projektów tych zmian KE wskazała, że tylko w 2020 roku państwa członkowskie straciły 93 mld euro wskutek niedoskonałości dzisiejszego systemu tego podatku. Około jednej czwartej tej kwoty można bezpośrednio powiązać z oszustwami związanymi z VAT w handlu wewnątrzunijnym.
"Straty te znacząco przyczyniają się do pogorszenia stanu finansów publicznych w czasie, gdy państwa członkowskie są zmuszone korygować swoje budżety ze względu na społeczne i gospodarcze skutki nagłego wzrostu cen energii oraz agresji Rosji na Ukrainę. Ponadto przepisy dotyczące VAT w UE wciąż bywają uciążliwe dla firm, zwłaszcza dla MŚP, ale także dla przedsiębiorstw, które prowadzą działalność transgraniczną lub chcą swoją działalność rozszerzyć na inne państwa członkowskie" - czytamy w oficjalnym komunikacie Komisji. Zaproponowane zmiany mają poprawić wpływy państw członkowskich łącznie o 18 mld euro. Dotyczą trzech obszarów.
e-Faktury także w handlu przez granice
Po pierwsze, w handlu towarami i usługami między krajami członkowskimi podatnicy będą musieli wystawiać faktury elektroniczne w czasie rzeczywistym. Będzie to rozwinięcie systemu, który w Polsce ma zostać wprowadzony jako obowiązkowy w 2024 r. Planowany Krajowy System e-Faktur też zakłada, że faktury będą wyłącznie elektroniczne, trafią najpierw do władz skarbowych, a dopiero potem do odbiorcy. Jednak polski KSeF ma objąć tylko transakcje krajowe, a według dyrektywy podobny system ma dotyczyć też dostaw wewnątrzwspólnotowych.
Według KE, przejście na fakturowanie elektroniczne pomoże ograniczyć oszustwa związane z VAT nawet o 11 mld euro rocznie. Bruksela szacuje, że koszty administracyjne i koszty przestrzegania przepisów ponoszone przez unijnych przedsiębiorców spadną o ponad 4,1 mld euro rocznie w ciągu najbliższych dziesięciu lat. biletów w transporcie pasażerskim oraz
Platforma zapłaci podatek od wynajmu
Drugi obszar zmian dotyczy sprzedaży biletów w transporcie pasażerskim oraz działalności platform umożliwiających krótkoterminowy najem lokali mieszkalnych. Zgodnie z nowymi przepisami operatorzy platform działających w tych sektorach będą odpowiedzialni za pobieranie podatku VAT i jego odprowadzanie do organów skarbowych, gdy nie robią tego sami usługodawcy. C ostatni są często małymi przedsiębiorstwami lub osobami fizycznymi nieprowadzącymi bznesu.
Komisja uważa, że w połączeniu z innymi uproszczeniami zapewni to jednolite podejście we wszystkich państwach członkowskich i bardziej wyrównane warunki działania, jeśli chodzi o internetowe i tradycyjne usługi krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych oraz usługi transportowe. Jednocześnie ułatwi to funkcjonowanie MŚP, które w przeciwnym wypadku musiałyby poznać i stosować przepisy dotyczące VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których prowadzą działalność.
Jedna rejestracja na całą Unię
Kolejny zbiór projektowanych przepisów ma zapewnić jednolitą rejestrację do celów VAT w całej UE. Taka możliwość już istnieje w ramach tzw. punktu kompleksowej obsługi (one stop shop) dla przedsiębiorstw oferujących możliwość zakupów przez internet. Proponowane rozwiązania umożliwiłyby przedsiębiorstwom prowadzącym sprzedaż na rzecz konsumentów w innych państwach członkowskich pojedynczą rejestrację do celów VAT, ważną w całej UE, a także możliwość wypełniania obowiązków związanych z VAT za pośrednictwem jednego portalu internetowego i w jednym języku.
KE przewiduje, że dzięki tej zmianie w ciągu dziesięciu lat przedsiębiorstwa, a zwłaszcza MŚP, mogą zaoszczędzić około 8,7 mld euro dzięki niższym kosztom rejestracji i kosztom administracyjnym. Przewidziano oprócz tego środki służące usprawnieniu poboru VAT. Należy do obowiązek ustanowienia „punktu kompleksowej obsługi importu”, który nałożono na niektóre platformy ułatwiające sprzedaż na rzecz konsumentów w UE.
Proponowany pakiet przepisów ma postać zmian do trzech unijnych aktów prawnych: dyrektywy VAT (2006/112/WE), rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 oraz rozporządzenia Rady w sprawie współpracy administracyjnej (UE) 904/2010).
Wnioski ustawodawcze zostaną przesłane Radzie do zatwierdzenia oraz Parlamentowi Europejskiemu i Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu do konsultacji.
Sprawdź również książkę: Faktura VAT 2022 >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.