1. Cezury obowiązywania wersji schemy JPK_VAT
Mając na uwadze planowane wprowadzenie kolejnej, trzeciej wersji schemy JPK_VAT, Rada Podatkowa proponuje, żeby rozważyć wprowadzenie wiążących zasad stosowania cezur (zakresu czasowego) obowiązywania danej wersji schemy JPK_VAT. W przypadku formularzy deklaracji podatkowych, kolejne publikowane wersje mają zastosowanie od pierwszego okresu sprawozdawczego, dla którego zostały opracowane oraz okresów przyszłych, aż do momentu opracowania kolejnej wersji deklaracji. Tym samym, w przypadku np. dokonywania korekt rozliczeń VAT za okres przeszły, stosuje się formularz aktualny dla danego okresu korygowanego, a nie aktualnie obowiązujący dla bieżących rozliczeń. Powyższe zasady, powinny zdaniem Rady Podatkowej znaleźć analogiczne zastosowanie w odniesieniu do kolejnych wersji pliku JPK_VAT.
2. Dodanie do struktury pozycji dot. kwoty nadwyżki podatku naliczonego z poprzedniej deklaracji
Rada rekomenduje, aby przy aktualizacji struktury JPK_VAT(2) dodać nowe pole „K_42", które będzie odpowiednikiem pola 42 „Kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji" zawartego w deklaracji VAT-7. Pozwoli to na faktyczne odzwierciedlenie w JPK_VAT kwot zadeklarowanych w deklaracji VAT-7. Dzięki dodaniu nowego pola „K_42", kwota wykazana w polu
3. Brak obowiązku wskazywania adresu kontrahenta, gdy wskazano jego nazwę i NIP
Zdaniem ekspertów, w sytuacji kiedy podatnik w przekazywanym JPK_VAT wskaże nazwę oraz numer NIP (lub jego odpowiednik w przypadku kontrahentów z zagranicy), wskazywanie adresu kontrahenta nie powinno być obowiązkowe. Zatem w sytuacji, kiedy pole
4. Zmiany danych nagłówka JPK_VAT
MF rozważa usuniecie z danych nagłówkowych pliku JPK_VAT informacji o numerze REGON podatnika. W ocenie Rady, pole to jest zbędne w procesie raportowania pliku JPK_VAT. Także zbędne jest wykazywanie pozostałych informacji adresowych podatnika. Wwystarczające jest wskazane w danych nagłówkowych numeru NIP podatnika, nazwy podatnika, okresu sprawozdawczego, którego dotyczy plik JPK_VAT, kodu kraju podatnika, celu złożenia, daty utworzenia pliku JPK_VAT oraz identyfikatora Urzędu Skarbowego, do którego składany jest plik JPK_VAT.
5. Kod celu złożenia pliku JPK_VAT
Rada Podatkowa pozytywnie ocenia propozycję rozszerzenia oznaczeń celu złożenia pliku JPK_VAT w sposób umożliwiający numerację kolejnych korekt plików JPK. Propozycja Ministerstwa pozwoli na usprawnienie kontroli wykonywanych przez administrację skarbową. Jednocześnie, dla większej przejrzystości rekomenduje modyfikację numeracji kodów w taki sposób, aby numer odpowiadał kolejnej korekcie rozliczeń. W takim przypadku plik pierwotny mógłby być oznaczony np. kodem „0" albo znakiem alfanumerycznym (np. „P" - pierwotny), z korekty (według kolejności) kolejnymi numerami („1", „2", „3") lub kodami alfanumerycznymi (np. „K1", „K2", „K3")
6. Prefiks numeru NIP / nr VAT-UE oraz kod kraju kontrahenta
Ministerstwo Finansów proponuje rozszerzenie zakresu danych ujawnianych w pliku JPK_VAT o prefiks numeru NIP lub VAT kontrahenta / dostawcy oraz kod kraju siedziby kontrahenta / dostawcy. W związku z tym, że prefiks numery NIP lub VAT jest już wykazywany w obecnej wersji schemy JPK_VAT w polu dla numeru kontrahenta lub dostawcy, wraz z pozostałą części numeru identyfikacji podatkowej, w ocenie Rady nie ma potrzeby raportowania prefiksu numeru NIP / VAT-UE w dodatkowym polu. Natomiast propozycja dodania oznaczenia kodu kraju kontrahenta / dostawcy według jednolitej nomenklatury może zdaniem ekspertów Lewiatana przyczynić się do zwiększenia efektywności kontroli poprawności klasyfikacji transakcji dla celów VAT
7. Termin płatności, data i sposób płatności
Rozszerzenie zakresu danych w pliku JPK_VAT o termin płatności nie jest wskazane i prowadziłoby do nieproporcjonalnie dużego obciążenia administracyjnego po stronie podatników, w stosunku do korzyści MF z dostępu do informacji o terminie płatności przy ewentualnej kontroli prawidłowości rozpoznania obowiązku podatkowego. Termin płatności miałby znaczenie dla momentu powstania obowiązku podatkowego jedynie w bardzo wyjątkowych okolicznościach i tylko w odniesieniu do ściśle określonego, wąskiego katalogu czynności opodatkowanych, a potencjalne koszty procesu dostosowania systemów do takiego dodatkowego wymogu byłyby wysokie. Rada negatywnie ocenia też propozycję wprowadzania do katalogu informacji ujawnianych w pliku JPK_VAT informacji o dacie i sposobie zapłaty.
8. Rodzaj transakcji
Dla oceny zasadności dodania do struktury plików JPK_ VAT informacji o oznaczeniu rodzaju transakcji istotne jest zdaniem Rady Podatkowej w pierwsze kolejności ustalenie typu informacji, która miałaby zostać uwidoczniona w takim polu. Jeżeli przez „rodzaj transakcji" rozumieć należy oznaczenie klasyfikacji transakcji dla potrzeb VAT, wówczas taka informacja może okazać się przydatna dla potrzeb kontroli plików JPK_VAT, Natomiast, rozszerzenie danych raportowanych w pliku JPK_VAT o opis przedmiotu transakcji (tj. rodzajową nazwę towaru lub usługi, będącej przedmiotem obrotu opodatkowanego), co oznaczałoby konieczność raportowania informacji w pliku JPK_VAT w rozbiciu na pozycje faktury, będzie rodzić istotne problemy w praktyce i wiązałoby się z koniecznością istotnego przemodelowania rozwiązań informatycznych dedykowanych do obsługi sprawozdawczości VAT z uwzględnieniem plików JPK_VAT.
9. Dokumenty transportowe
Proponowane rozszerzenie zakresu raportowania w pliku JPK_VAT o numer dokumentu transportowego nie jest w ocenie Rady wskazane. W praktyce najczęściej tego typu dodatkowe informacje nie są rejestrowane bezpośrednio w systemach księgowych, stąd też mogą pojawić się istotne trudności w generowaniu raportów uwzględniających np. numer dokumentu transportowanego przyporządkowanego do danej faktury. Konieczność raportowania takich informacji wymagałaby często praco- i kosztochłonnego dostosowania systemów księgowych.
10. Data sprzedaży dla faktur zakupu i sprzedaży
Eksperci Lewiatana negatywnie oceniają propozycję uwzględnienia w pliku JPK_VAT daty sprzedaży dla faktur zakupowych. Koszty i konsekwencje wprowadzenia takiego obowiązku po stronie podatników byłyby nieproporcjonalne do potencjalnych korzyści płynących z dostępu do takiej informacji z poziomu pliku JPK_VAT. Rolę przypisywaną dacie sprzedaży w kontekście weryfikacji prawa do odliczenia VAT z faktur zakupowych, pełnić mogą zbliżone daty dowodu sprzedaży (data wystawienia faktury, obecna już w pliku JPK_VAT), poprzez porównanie ich z datą otrzymania faktury lub datą księgowania oraz okresem za który generowany jest plik JPK_VAT.
Ponadto Rada Podatkowa postuluje usunięcie w nowej wersji schemy JPK_VAT pola dedykowanego do rejestrowania daty sprzedaży faktur sprzedaży w sekcji dla podatku należnego. Ponadroczne praktyczne doświadczenia w obszarze raportowania dla potrzeb JPK_VAT wskazują na istotne trudności w dochowaniu wymogu uwidacznia tej daty. Są one związane zarówno z problematyką ograniczonej dostępności tych danych w modułach finansowych systemów ERP, jak wątpliwościami w zakresie zasad wypełniania tego pola odpowiednią datą w pewnych szczególnych przypadkach.
11. Data księgowania transakcji
W kontekście planowanych zmian w strukturze plików JPK_VAT można rozważyć dodanie informacji o dacie księgowania faktury. Data księgowania może stanowić substytut daty wpływu faktury zakupu w pliku JPK_VAT (jako data fizycznie najbardziej zbliżona do daty wpływu faktury) w przypadkach, gdy data wpływu (jako pole opcjonalne w JPK_VAT) nie jest uzupełniania. Analogicznie, data księgowania po stronie podatku należnego może pełnić funkcję subsydiarną wobec daty sprzedaży, która jest polem nieobligatoryjnym, i której dostępność z poziomu raportów systemów księgowych często jest ograniczona.
12. Zmiana funkcji schemy JPK_VAT
Rada pozytywnie ocenia koncepcję likwidacji w dłuższej perspektywie czasowej obowiązku składania deklaracji VAT-7 i przejęciu jej roli przez plik JPK_VAT. Likwidacja obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-UE, VAT-27 może przyczynić się do zmniejszenie pracochłonności comiesięcznego raportowania podatkowego w firmach. Likwidacja ta powinna przebiegać stopniowo. W pierwszej kolejności można by rozważyć likwidację obowiązku składania deklaracji VAT-27 oraz VAT-UE już od 1 stycznia 2018 r. Jednak ewentualne przejęcie przez plik JPK_VAT funkcji i roli deklaracji VAT, powinno się wiązać z odpowiednimi zmianami legislacyjnymi, w tym z obowiązkiem przeniesienia do ustawy podatkowej oraz rozporządzeń szczegółowych informacji i wymogów dotyczących zakresu informacji wykazywanych w pliku JPK_VAT.
Ponadto Rada postuluje wprowadzenie narzędzia, które umożliwiałoby podatnikom samodzielną walidację/weryfikację JPK w zakresie raportowanych numerów NIP dostawców przed wysyłką JPK do MF. Wprowadzenie takiego rozwiązania byłoby korzystne dla organów podatkowych (zmniejszenie nakładu pracy, mniejsza liczba wezwań) oraz dla budżetu państwa (ewentualna korekta VAT odliczonego od nie podatnika VAT w wyniku samokontroli przez podatnika).