Pytanie

W jaki sposób powinien być rozliczony PIT z tytułu wypłaconej gotówki dla klienta końcowego przez producenta?

Nasza spółka jako producent sprzętu IT sprzedaje swoje produkty do tzw. resellerów (firm, które zajmują się dystrybucją naszego sprzętu IT do końcowych użytkowników). Dział marketingu wymyślił promocję naszych produktów, która ma polegać na wypłacie gotówki dla końcowych klientów (ostatecznych odbiorców) w momencie spełnienia warunków określonych w regulaminie promocji. Regulamin określa wartość produktów naszej marki zakupionych w określonym czasie. Końcowy klient po spełnieniu określonych warunków w regulaminie loguje się na wyznaczaną stronę internetową podając swoje dane i załącza dowody spełnienia warunków regulaminu (np. faktury zakupu). Agencja reklamowa znajdująca się w Irlandii, zatrudniona do obsługi programu, weryfikuje informacje umieszczone na stronie internetowej pod względem formalnym i gdy są spełnione warunki regulaminu przez klienta dokonuje wypłaty gotówki z własnego konta bankowego dla klienta końcowego. Nasza spółka rozlicza się z agencją na podstawie faktur (import usług), agencja obciąża nas za swoje usługi wraz z kwotą wypłaconej gotówki dla klientów końcowych. W większości przypadków klienci końcowi to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Czy powstaje obowiązek zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych?

Odpowiedź

Rabat pośredni nie powoduje powstania przychodu u konsumenta.

Uzasadnienie

Przedstawiony w pytaniu sposób zorganizowania promocji to tzw. rabat pośredni - a wiec rabat, który jest udzielany po transakcji przez obniżenie (zwrot) ceny przez podmiot trzeci. Rabat taki stanowi więc w istocie zwrot wydatkowanych uprzednio środków pieniężnych przez osobę trzecią. Oczywiście udzielany rabat stanowi określoną korzyść dla konsumenta. Nie ulega jednak wątpliwości że przyznanie takiego rabatu pośredniego nie jest nieodpłatnym lub częściowo nieodpłatnym świadczeniem, a co za tym idzie nie wiąże się z koniecznością odprowadzenia podatku dochodowego. Prowadziłoby bowiem do obciążenia konsumenta obowiązkiem podatkowym z tej przyczyny, że nabywał towar po obniżonej cenie w stosunku do ceny pierwotnej

Przyznanie przez prowadzącego promocję świadczenia w postaci rabatu promocyjnego, który realizowany jest poprzez zwrot środków pieniężnych, nie będzie miało indywidualnego charakteru i będzie w takiej sytuacji czynnością obojętną podatkowo. Nie powstanie przychód z tytułu otrzymania częściowo nieodpłatnych świadczeń dla konsumenta. W konsekwencji, na spółce ani na agencji reklamowej nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości przychodów (art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Podobne stanowisko wyrażono m.in. w interpretacji Ministra Finansów z 22 czerwca 2015 r., IPPB2/4511-419/15-2/MK1.

Dowiedz się więcej z książki
PIT. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł