Doradca lub księgowy, który potrafi prowadzić obsługę firmy tak, że zapobiega nieprawidłowościom, które w wyniku kontroli fiskusa mogą narazić firmę na dotkliwe sankcje finansowe, jest dla każdego przedsiębiorcy na wagę złota. Tak samo cenne jest biuro lub kancelaria, które, starając się dogłębnie poznać specyfikę i potrzeby poszczególnych klientów, podsuwają pomysły i rozwiązania – to zapewni bowiem oszczędności lub rozwinie firmę klienta.

Kotler i Keller w najnowszym wydaniu „Marketingu” piszą w tym duchu o marketingu zapobiegawczym, wyróżniając dwie jego odmiany: marketing przewidujący i kreatywny.

Pierwszy polega na tym, że firma stara się przewidzieć potrzeby, jakie klient może mieć w niedalekiej przyszłości, drugi wynajduje rozwiązania, o które klienci nie proszą, lecz gdy się pojawią, spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem. Obie te strategie są stosowane przez firmy które napędzają rynek, a nie są tylko przez ten rynek napędzane, aktywnie kształtują rzeczywistość wokół siebie według swoich interesów i nie padają ofiarą „tyranii obsługiwanego rynku”. 

W sektorze usług profesjonalnych, opartych na unikatowej wiedzy, marketing zapobiegawczy ma szczególne znaczenie. Klient nie jest w stanie poprosić, a często nawet zapytać doradcy czy księgowego o najlepsze rozwiązanie problemu, z którym zmaga się jego firma. Nie uświadamia sobie też możliwości, z jakich mógłby skorzystać, by poprawić swoje wyniki. Diagnoza i prognoza są zatem po stronie eksperta, który dysponuje odpowiednią wiedzą jak zapobiegać problemom i przewidywać szanse na rozwój.

Dlatego rolą kancelarii podatkowej i biura rachunkowego jest nie tylko reagowanie na zapytania i problemy zgłaszane przez klientów, ale wychodzenie z inicjatywą i podsuwanie innowacyjnych rozwiązań oraz takich strategii, które pozwolą zawczasu dostrzec niebezpieczeństwa i zapobiec im.

Prowadzisz własne biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową? Koniecznie przeczytaj publikację, która zawiera wskazówki, jak skutecznie i zgodnie z prawem promować swoje usługi z wykorzystaniem tradycyjnych narzędzi (budowanie relacji z klientem, public relations, reklama) oraz instrumentów, jakich dostarcza Internet: Promocja kancelarii doradztwa podatkowego i biura rachunkowego, Joanna Polańska-Solarz



W artykule wykorzystano: P. Koter, K.L. Keller, Marketing, Dom Wydawniczy rebis, Poznań, 2015 r.