Przepisy o systemie teleinformatycznym izby rozliczeniowej tzw. STIR umożliwiają organom podatkowym analizowanie danych i informacji o rachunkach bankowych.

KAS zablokuje rachunek

Na tej podstawie Szef Krajowej Administracji Skarbowej może wydać postanowienie o blokadzie rachunku podmiotu na okres nie dłuższy niż 72 godziny. Uzasadnieniem blokady może być podejrzenie, że dany podatnik może wykorzystywać działalność banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do wyłudzeń skarbowych. Blokada rachunku podmiotu ma temu przeciwdziałać. W niektórych przypadkach może być ona wydłużona aż do trzech miesięcy.

 



Odwołać się będzie można tylko od tej dłuższej blokady. Zaskarżanie postanowienia o założeniu 72-godzinnej blokady będzie natomiast niemożliwe. Zobacz więcej. >>

Zdaniem Andrzeja Nikończyka, doradcy podatkowego, partnera w KNDP, brak możliwości zaskarżenia blokady rachunku na 72 godziny może spowodować poważne trudności w uzyskaniu odszkodowania. Nie będzie można bowiem uzyskać rozstrzygnięcia stwierdzającego brak podstaw do takiej blokady i jej niezgodność z prawem. Takie rozstrzygnięcie byłoby podstawą do dochodzenia odszkodowania. Np. w przypadku, gdy ważność zawartej umowy przedwstępnej jest uzależniona od dokonania wpłaty w określonym terminie, blokada rachunku może spowodować opóźnienie wpłaty i rozwiązanie takiej umowy i tym samym poważną szkodę. Nikończyk podpowiada, że warto by zatem wprowadzić, skoro nie można zaskarżyć takiej blokady, domniemanie winy Szefa KAS w zakresie wyrządzonej szkody blokadą rachunku, która nie została przedłużona, tak by uzyskanie odszkodowania było możliwe. Inaczej Szef KAS będzie mógł dowolnie blokować rachunki do trzech dni i nie będzie podlegał żadnej kontroli oraz nie będzie ponosił konsekwencji tych działań. To bardzo groźne rozwiązanie. Na razie podatnikom zostaje wysyłać przelewy odpowiednio wcześniej, tak by uwzględnić czas ewentualnej blokady.

Różne tryby biegu terminów

Nowe przepisy ordynacji podatkowej formułują także zasadę niewliczania do biegu terminów sobót ani dni ustawowo wolnych od pracy, wprowadzając jednocześnie wyjątki.
 

Krajowa Administracja Skarbowa. Komentarz Michał Ciecierski Krajowa Administracja Skarbowa. Komentarz >>

Do siedmiodniowego terminu rozpatrzenia zażalenia o przedłużeniu blokady przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej nie będą wliczane soboty ani dni ustawowo wolne od pracy, natomiast termin przedłużenia blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego będzie liczony z uwzględnieniem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy. W pierwszym przypadku zmiana ma na celu racjonalizację terminu rozpatrzenia zażalenia. Termin ten liczony według dotychczasowych zasad mógłby okazać się zbyt krótki. W drugim przypadku natomiast niewliczanie do terminu przedłużenia blokady sobót i dni ustawowo wolnych od pracy faktycznie oznaczałoby przedłużenie tej blokady poza ustawowy okres trzech miesięcy.

Organy podatkowe będą sprawdzać numery IP >>