Mailing, telemarketing, reklamy w mediach tradycyjnych i w internecie czy billboardy, to działania promocyjne zmierzające do znalezienia klienta. Można jednak inaczej. Jak pisze Marcin Pietraszek specjalizujący się w promocji małych i średnich firm, są sposoby na to, aby potencjalny klient sam odnalazł informacje o produkcie lub usłudze. Autor pisze, że aby stworzyć dobrą strategię inbound marketingu należy spróbować przewidzieć, w jaki sposób potencjalny klient będzie poszukiwał informacji związanych z tym, co oferujemy, a następnie dać się znaleźć.
Niejednokrotnie – szczególnie w przypadku usług specjalistycznych, etap sprzedaży musi poprzedzić edukacja. Chodzi o wyjaśnienie potencjalnemu klientowi na czym polegają świadczone przez nas usługi, dlaczego warto z nich skorzystać, czym różnią się od konkurencji i dlaczego są lepsze. Najtańszą i dającą możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby odbiorców forma promocji jest ta z wykorzystaniem Internetu. Dlatego etap edukacji potencjalnych klientów może polegać na stworzeniu bloga, prowadzeniu strony na portalach społecznościowych i aktywności na forach dyskusyjnych. To następnie sposób, aby zostać zauważonym i w końcu promować swoje usługi. Oczywiście dobór tych narzędzi należy poprzedzić dokładnym ustaleniem grupy docelowej i pojawiać się na tych stronach, na które mogą zajrzeć nasi potencjalni klienci. Ważne jest także znalezienie dla swoich komunikatów odpowiedniego kontekstu. Zajmując się podatkami warto być tam, gdzie są poruszane tematy związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności. Jeśli specjalizujemy się w branży budowlanej, trzeba zawęzić pole działania do stron odwiedzanych przez osoby działające w tej właśnie branży. Istotne jest też pozycjonowanie strony firmowej, aby osoba wpisująca w wyszukiwarkę, np. opodatkowanie usług budowlanych, szybko trafiła na naszą stronę.
Jak pisze Marcin Pietraszek – istotą tego rodzaju działań jest dobrowolność i aktywność po stronie klienta. Korzyścią jest dla klienta dotarcie do treści wartościowych z jego punktu widzenia, a nie „wciskanych” mu przez firmę. To co ważne z perspektywy firmy stosującej inbound marketing, to efekt synergii osiągany poprzez uzupełniające się nawzajem treści, wzmacniające ostateczny efekt promocyjny.
Opracowano na podstawie Marcin Pietraszek, PRoMOCja. Reklama i public relations w małej firmie, wydawnictwo Helion, 2014 r.