Najwyższą stawkę ma Szwecja (57 proc.), z kolei najniższą wśród krajów o progresywnej stawce podatkowej mają Czechy (22 proc.). Polska zdecydowanie gorzej wypada pod kątem kwoty wolnej od podatku (ok. 750 euro), plasując się na ostatnim miejscu wśród krajów UE, które taką kwotę posiadają. Z raportu PwC wynika, że w krajach europejskich dominują progresywne stawki podatku. Kraje, w których obowiązuje liniowa stawka podatku to: Łotwa, Estonia, Węgry, Rumunia, Litwa i Bułgaria.
Autorzy raportu „Praca w UE – podatki i składki. Polska na tle Europy” zwracają jednak uwagę, że oprócz czystych stawek podatkowych dla pełnego określenia obciążenia wynagrodzeń podatkiem PIT w danym kraju należy wziąć pod uwagę także progi podatkowe, poziom kwoty wolnej od podatku, a także dostępne zwolnienia i ulgi podatkowe. W zestawieniu pod kątem pierwszego progu podatkowego Polska znajduje się na 14. miejscu ze stawką 18 proc. W wielu krajach wysokie stawki podatkowe połączone są jednak z dużymi kwotami wolnymi od podatku. W tym zestawieniu Polska znalazła się na ostatnim miejscu (kwota ta wynosi zaledwie ok. 750 EUR).
Większość krajów dodatkowo stosuje ulgi podatkowe. Najpopularniejszą jest ulga prorodzinna, ale także ulgi np. na edukację, leczenie czy dojazdy do pracy. Polska pod względem ulg prorodzinnych (na dzieci, wspólne rozliczenie z małżonkiem, wspólne rozliczenie osoby samotnie wychowującej dziecko) na tle krajów UE wypada dość dobrze, mamy jednak niewiele ulg dodatkowych.
Z raportu PwC wynika także, że w Polsce, podobnie jak w większości państw UE, składki ZUS w 2015 r. kształtowały się na poziomie ok. 30-40 proc. wynagrodzenia brutto, w tym zazwyczaj składka pracodawcy jest większa niż składka pracownika. W rankingu kosztów pracy (czyli składki pracodawcy), Polska zajmuje 14. pozycję na 28 państw, licząc od kosztów najniższych.
Jednak jak zauważa Mikołaj Woźniak, starszy menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC, podatki osobiste to nie wszystko. Statystki wskazują, że w Polsce podatki pośrednie mają stosunkowo duży udział w dochodach państwa, co jest korzystnym zjawiskiem ze względu na to, że ich pobór jest łatwiejszy. W przypadku podatku CIT istotna jest nie tylko sama wysokość stawki, ale i zakres ograniczeń w doniesieniu do kosztów uzyskania przychodów. Wśród badanych krajów widać tendencję do obniżania stawki podatku CIT, natomiast w przypadku VAT nie występuje tak jednoznaczny trend.