Od 1 stycznia 2014 r. wszystkie osoby fizyczne mogą korzystać z nowego ułatwienia przy składaniu elektronicznych deklaracji akcyzowych. Do autoryzacji nie trzeba, jak dotychczas, kwalifikowanego podpisu elektronicznego - wystarczy wykorzystać dane o przychodzie ze swojego zeznania rocznego, np. PIT-37.
Wprowadzone od stycznia 2014 r. zmiany to duże ułatwienie dla podatników - wszystkich osób fizycznych (niezależnie od tego czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też nie), które składają deklaracje w zakresie podatku akcyzowego w formie elektronicznej.
Aby złożyć takie deklaracje przez Internet, osoby fizyczne nie muszą już posiadać, jak dotychczas, certyfikatu kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Wprowadzone zmiany pozwalają na autoryzowanie składanej deklaracji za pomocą danych o przychodzie ze swojego zeznania rocznego za 2012 r. (lub danych o przychodach sprzed dwóch lat), a więc tak samo, jak w przypadku składania rocznych zeznań do urzędu skarbowego, np. PIT-37.
Podatnik, po wypełnieniu odpowiedniej e-deklaracji, zostanie poproszony o wpisanie danych identyfikacyjnych (np. nr NIP lub PESEL) oraz kwoty przychodu i tym samym zautoryzuje zgłaszany dokument.
Rozwiązanie przeznaczone jest dla osób fizycznych, składających różnego rodzaju deklaracje akcyzowe, ale zostało przygotowane szczególnie z myślą o podatnikach podatku akcyzowego od samochodów osobowych, nabywanych w Unii Europejskiej, ponieważ takie właśnie deklaracje podatnicy składają najczęściej.
Dla przykładu, tylko w grudniu 2013 r. do jednostek podkarpackiej i podlaskiej Służby Celnej wpłynęło blisko 5 tys. różnego rodzaju deklaracji akcyzowych, z czego prawie pół tysiąca przez Internet. Większość ze składanych deklaracji związana była z zakupem w Unii Europejskiej samochodów osobowych.
Służba Celna liczy na to, że wprowadzone ułatwienia zachęcą podatników do składania deklaracji akcyzowych w formie elektronicznej.
Główne korzyści dla podatnika, wynikające z tej formy załatwiania sprawy polegają na tym, że nie tylko nie musi on osobiście składać dokumentów w urzędzie celnym, lecz może przesłać elektroniczne deklaracje z dowolnego miejsca przez Internet, a dodatkowo jeszcze w sposób uproszczony - bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego - a jedynie podpisane danymi autoryzującymi.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 16 stycznia 2014 r.