Kupiłem samochód osobowy za granicą. Jak ustalić jego wartość początkową, jakie opłaty będą kosztem, a jakie powiększą jego wartość, co z fakturami za paliwo (przyjechałem nim sam ponosząc wydatki za paliwo)? Prowadzę PKPiR.
Do wartości początkowej należy wliczyć wszelkie wydatki związane z zakupem tego samochodu poniesione do dnia oddania go do używania. Moim zdaniem dotyczy to również wspomnianych kosztów paliwa.
Zgodnie z przepisami art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., za wartość początkową środków trwałych, w razie nabycia w drodze kupna, uważa się cenę nabycia.
Przypomnijmy, że za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. W tym przypadku będą to m.in. koszty:
• transportu i ubezpieczenia w drodze,
• opłat notarialnych, skarbowych i innych,
• odsetek i prowizji.
Wartość początkową należy pomniejszyć o VAT, jeśli podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego. Jeśli prawo to nie przysługuje, VAT należy również doliczyć do wartości początkowej samochodu. Natomiast w przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu samochodu, jeśli zostały poniesione (art. 22g ust. 3 u.p.d.o.f.).
Ponadto wartość początkową koryguje się o ewentualne różnice kursowe naliczone do dnia przekazania samochodu do używania (art. 22g ust. 5 u.p.d.o.f.).
Natomiast wspomniane w pytaniu koszty paliwa, należy potraktować jako składnik kosztów transportu i również doliczyć do wartości początkowej samochodu.
Do wartości początkowej należy wliczyć wszelkie wydatki związane z zakupem tego samochodu poniesione do dnia oddania go do używania. Moim zdaniem dotyczy to również wspomnianych kosztów paliwa.
Zgodnie z przepisami art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., za wartość początkową środków trwałych, w razie nabycia w drodze kupna, uważa się cenę nabycia.
Przypomnijmy, że za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. W tym przypadku będą to m.in. koszty:
• transportu i ubezpieczenia w drodze,
• opłat notarialnych, skarbowych i innych,
• odsetek i prowizji.
Wartość początkową należy pomniejszyć o VAT, jeśli podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego. Jeśli prawo to nie przysługuje, VAT należy również doliczyć do wartości początkowej samochodu. Natomiast w przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu samochodu, jeśli zostały poniesione (art. 22g ust. 3 u.p.d.o.f.).
Ponadto wartość początkową koryguje się o ewentualne różnice kursowe naliczone do dnia przekazania samochodu do używania (art. 22g ust. 5 u.p.d.o.f.).
Natomiast wspomniane w pytaniu koszty paliwa, należy potraktować jako składnik kosztów transportu i również doliczyć do wartości początkowej samochodu.