Czynnikiem mającym wpływ na to, że olej rzepakowy jest przedmiotem oszustw w podatku od towarów i usług jest fakt, że w ostatnich latach zmieniła się struktura jego przeznaczenia ze zużycia na cele spożywcze na surowiec wykorzystywany w produkcji biodiesla. W latach 2012-2015 w obrocie olejem rzepakowym wszczęto i zakończono 245 postępowań kontrolnych, w których kwota uszczupleń w podatku od towarów i usług wyniosła miliard złotych. Podobną kwotę uszczupleń odnotowano już tylko w samym roku 2016.
Z uwagi na wnioski płynące z przeprowadzonej analizy wskazujące na występowanie nieprawidłowości w zakresie obrotu olejami roślinnymi, do których stosuje się stawkę 5 proc. albo 23 proc. podatku od towarów i usług, w szczególności olejem rzepakowym, zasadnym jest włączenie tych towarów do systemu monitorowania drogowego przewozu, jako sposobu na uszczelnienie systemu podatkowego.
Zwolnieniu z obowiązków przewidzianych dla tych towarów będzie podlegać przewóz towarów przewożonych przez operatorów pocztowych w paczkach pocztowych, przemieszczanych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem systemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku akcyzowym, objęte procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania lub wywozu albo powrotnym wywozem oraz przewożone w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 26 kg albo 26 litrów.
Rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z 13 czerwca 2017 r. w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 1178) wejdzie w życie 22 września 2017 r.