O kłopotach z ustaleniem tożsamości firmy mówi w wywiadzie dla „Marketingu przy kawie”* Grzegorz Kosson, autor książki pt. „Brand Impulse”.
Rzeczywiście jest tak, że trudno planować działania komunikacyjne nie wiedząc co chce się powiedzieć na swój temat.
Kosson radzi więc, aby zacząć od zdefiniowania wszystkich niepowtarzalnych elementów, które stoją za marką i ją definiują.
Jak to zrobić?
Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: kim jesteśmy? Co jest istotą naszych usług – jak pomagamy klientom, jakie rozwiązujemy problemy? Kosson wspomina też o znaczeniu źródła naszej działalności zawodowej: dlaczego i w jakich okolicznościach otwarliśmy biuro czy kancelarię? Rozmawiając kiedyś z pewną właścicielką dużego biura rachunkowego dowiedziałam się, że firma powstała, bo wymogli to na niej znajomi, którym prowadziła księgowość, pracując jednocześnie na etacie. W pewnym momencie zleceń było tak dużo, że naturalnym następstwem tego stanu rzeczy było otwarcie własnego biura. Z czasem pojawiali się kolejni klienci, bo biuro było chętnie polecane.
Każdy początek to inna historia – niektórzy mają za sobą pracę w dużych korporacjach i bogate doświadczenie w obsłudze klientów zagranicznych lub występowaniu przed sądami i w tym się specjalizują. Ta historia stanowi podwaliny pod misję i cel działania każdej kancelarii i każdego biura – tworzy ich tożsamość. Jak mówi Kosson – można to nazwać DNA – niepowtarzalną przewagą konkurencyjną – coś, co czyni daną kancelarię lub biuro jedynym w swoim rodzaju.
O tej wyjątkowości decyduje wiele czynników – począwszy od osoby właściciela, przez wygląd biura, kulturę organizacyjną, model obsługi i atmosferę pracy. Trafnie zauważa, że wiele firm idzie na łatwiznę budując strategię i komunikując się z otoczeniem na wzór innych, podobnych podmiotów. Niestety, nie ma drogi na skróty i to na pewno nie zadziała. Jak mówi Kosson, każda marka jest inna, bo powstała w innym kontekście, ma inne uwarunkowania i nie jest tak, że recepta dla jednej marki będzie dobra dla drugiej.
*Brand Impulse – jak z kuternogi zrobić biegacza, 15.09.2017 r., marketingprzykawie.pl
Prowadzisz własne biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową? Koniecznie przeczytaj publikację, która zawiera wskazówki, jak skutecznie i zgodnie z prawem promować swoje usługi z wykorzystaniem tradycyjnych narzędzi (budowanie relacji z klientem, public relations, reklama) oraz instrumentów, jakich dostarcza Internet: Promocja kancelarii doradztwa podatkowego i biura rachunkowego, Joanna Polańska-Solarz