Począwszy od tego dnia zgłoszenie celne w postaci niepodpisanego kluczem komunikatu elektronicznego zostanie odrzucone przez system CELINA na etapie walidacji systemowej.
Nowe zasady składania importowych zgłoszeń celnych nie dotyczą następujących grup dokumentów składanych/ rejestrowanych w systemie CELINA:
1) dokumentów, które nie są zgłoszeniami celnymi, tj:
- powiadomień przesyłanych w ramach realizacji procedury uproszczonej w miejscu (PWD),
- deklaracji skróconych do czasowego składowania (DS),
- deklaracji potwierdzających wspólnotowy status towarów (T2L),
2) dokumentów, które są pisemnymi zgłoszeniami celnymi, ale podlegającymi wyłącznie rejestracji przez organ celny w systemie CELINA, bez możliwości ich elektronicznej obsługi, tj:
- zgłoszenia niekompletne;
- dokumenty inne niż dokument SAD, np. karnet ATA, dokument odprawa czasowa - dokument dołączany do ustnego zgłoszenia celnego, formularz 302,
3) dokumentów, które stanowią potwierdzenie dokonania zgłoszenia celnego w formie ustnej (DPDZ).