Monika Pogroszewska: Jako zastępca szefa KAS odpowiada Pani za współpracę między podatnikami a administracją skarbową. Jak mają wyglądać te relacje?

Małgorzata Krok: Filozofią Krajowej Administracji Skarbowej jest pomoc wszystkim podatnikom, którzy wywiązują się ze swoich obowiązków, jak również dbanie o uczciwą konkurencje, a tym samym zwalczanie oszustów podatkowych. Według naszych badań, aż 97 proc. podatników dobrowolnie wywiązuje się z obowiązków podatkowych, w tym średnio 80 proc. płaci podatki terminowo. Te 97 procent to grupa, której chcemy wyjść naprzeciw. Dlatego myślimy o strategii obsługi klienta KAS, która będzie zgodna z tą filozofią, kompleksowa i efektywna, a zarazem przyjazna. Przyjmujemy dwa kierunki działania. Po pierwsze, chcemy lepiej wykorzystywać nowe technologie i wszystkie kanały zdalne, jak m.in. internet i telefon. Po drugie, zależy nam na poprawie bezpośredniej obsługi w urzędach skarbowych, by była jak najwygodniejsza, bo część podatników nadal chce załatwiać swoje sprawy podatkowe bezpośrednio w urzędzie skarbowym. Uwzględniamy też różne profile podatników, inne potrzeby mają duże przedsiębiorstwa, a inne osoby fizyczne. Chcemy być nowocześni i wychodzić naprzeciw tym wszystkim potrzebom. Kładziemy przy tym nacisk na edukowanie, dlaczego warto płacić podatki w terminie i jak wykorzystać usługi udostępniane przez administrację by łatwiej i szybciej załatwić sprawy podatkowe. 

Jakie działania będą podejmowane w najbliższym czasie?

W okresie wakacji prowadzimy różne działania edukacyjne m.in. takie jak akcja „Weź paragon” czy też informujemy o obowiązujących limitach w przywozie i wywozie towarów.

Po wakacjach chcemy uprościć kontakt telefoniczny z administracją skarbową. Podatnik, wybierając jeden numer Krajowej Administracji Skarbowej, skontaktuje się nie tylko, tak jak dotychczas z Krajową Informacją Skarbową(KIS), ale również z urzędem skarbowym. Uzyska zatem nie tylko informacje udzielane dotychczas przez KIS, np. co do interpretacji przepisów. Pod tym samym numerem, co jest nowością, osoba zidentyfikowana za pomocą telePIN-u będzie mogła otrzymać od konsultanta z urzędu skarbowego informacje w swojej indywidualnej sprawie, objęte tajemnicą skarbową. Kod telePIN podatnik wygeneruje w prosty sposób w serwisie e-Urzędu Skarbowego.

Równocześnie wdrażamy nowy kompleksowy proces obsługi przedsiębiorców. Proces ten jest dedykowany małym i średnim przedsiębiorcom. W systemie e-Urząd Skarbowy już teraz prezentujemy aktualne informacje o stanie rozliczeń podatników i statusie ich dokumentów. Podsumowanie tych informacji udostępniliśmy przedsiębiorcom w usłudze „Raport podatnika”. Raport zawiera informacje o rozliczeniach danego przedsiębiorcy, m.in. o zaległościach i egzekucji, zaliczkach, deklaracjach, rachunkach bankowych i pełnomocnikach. Na tej podstawie wprowadzamy nowy proces obsługi, dzięki któremu przedsiębiorca podczas swojej wizyty w urzędzie skarbowym uzyska informacje, o których nawet nie pomyślał, by zapytać. Urzędnik, na podstawie wygenerowanego w ciągu kilku sekund „Raportu podatnika”, będzie mógł wskazać klientowi, czego brakuje w jego rozliczeniach i co ewentualne należałoby uzupełnić. Udzieli też niezbędnych informacji albo, jeśli będzie zachodzić taka potrzeba, umówi dedykowaną wizytę z ekspertem.

Cały czas rozwijamy też serwis e-Urząd Skarbowy i wszystkie dostępne w nim funkcjonalności. Mamy m.in. usługę e-korespondencji, która pozwala szybko i bezpłatnie komunikować się z urzędem skarbowym – wysyłać i odbierać pisma. Pracujemy nad aplikacją mobilną, która umożliwi dostęp do e-US z każdego smartfona. Chcemy też umożliwić płatności kartą.

Poza tym przygotowujemy się już do akcji PIT za 2024 r. Chcemy poprawić usługę Twój e-PIT dla przedsiębiorców, którzy w tym roku skorzystali z niej po raz pierwszy. Chodzi przede wszystkim o uproszczenie działania. Analizujemy także możliwość dalszej automatyzacji rozliczeń dla przedsiębiorców, ale tu jesteśmy ograniczeni zakresem danych, które mamy w systemie. Nie dysponujemy bowiem na razie danymi na temat przychodów i kosztów osób prowadzących działalność gospodarczą. I nie będziemy nimi dysponować, dopóki nie otrzymamy ewidencji JPK.

 


Na czym będzie polegał nowy proces obsługi przedsiębiorców? Czy to znaczy, że urzędnik ma być doradcą podatnika?

Urzędnik nie może być doradcą, ale może pomóc w dobrowolnym wypełnianiu obowiązków, kiedy widzi, że np. ktoś nie złożył deklaracji w natłoku terminów, ma zaległość do zapłaty, albo że zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne. Chcemy, by urzędnik sygnalizował w kontakcie z przedsiębiorcą wymagające wyjaśnienia kwestie związane z rozliczeniami podatkowymi i jednocześnie wskazywał podatnikom możliwe działania, w sytuacji gdy np. brakuje im środków na zapłatę podatku. Może wówczas wskazać na możliwość skorzystanie z ulg, takich jak np. rozłożenie na raty. Zależy nam na tym, żeby przedsiębiorca mógł podczas jednego kontaktu z urzędem skarbowym załatwić możliwie wiele spraw, uzyskać kompleksową informację oraz wsparcie w prawidłowym wypełnieniu obowiązków.

A kontakt telefoniczny? Podatnik nie zadzwoni już po informacje do własnego urzędu skarbowego, ale na ogólną infolinię. Czy wiadomo, jak długo trzeba będzie czekać na połączenie? Czy to nie utrudni w praktyce kontaktu z administracją?

Naszym celem jest, by podatnicy mogli szybko się dodzwonić i szybko otrzymać informacje. Każdy konsultant odbierający połączenie od podatnika będzie mógł udzielić mu pomocy. Jeśli zaś konieczna będzie rozmowa z konkretnym urzędnikiem, podatnik zostanie do niego przekierowany.

Połączenia będą monitorowane, jeśli chodzi o czas oczekiwania i załatwienia sprawy. Prowadzimy już pilotaż w kilku województwach, który pokazuje, że czas oczekiwania jest bardzo krótki, a odbieralność wysoka. Dla przykładu, w pierwszym tygodniu lipca w siedmiu województwach, w których testujemy to nowe rozwiązanie, średnia odbieralność przekroczyła 94 proc., a średni czas oczekiwania klienta na połączenie się z konsultantem w urzędzie skarbowym wyniósł raptem 25 sekund.

Dzięki nowemu systemowi jesteśmy w stanie szybko skierować kolejne osoby do obsługi infolinii jeśli widzimy większe zapotrzebowanie ze strony naszych klientów w tym kanale.

Zobacz również: Urzędy nakładają więcej sankcji za najdrobniejsze wykroczenia

Jeśli mówimy o e-Urzędzie Skarbowym, to pełnomocnicy osób fizycznych nadal nie mają dostępu do kont tych osób w e-US. W efekcie biuro rachunkowe, które składa za deklarację za przedsiębiorcę, nie może jej potem skorygować. Jak zostanie rozwiązana ta kwestia?

Warto zaznaczyć, że brak dostępu do informacji na kontach osób fizycznych nie uniemożliwia pełnomocnikom korzystania w imieniu mocodawcy z usług e-Urzędu Skarbowego. Wszystkie usługi są dostępne na kontach pełnomocników w sposób i w zakresie wynikającym z ich umocowania w pełnomocnictwach ogólnych i pełnomocnictwach do podpisywania deklaracji składanych w formie elektronicznej (UPL-1).

Wiemy, że dostęp do informacji prezentowanych na kontach użytkowników e-US byłby dużym usprawnieniem pracy dla biur rachunkowych i księgowych i pracujemy nad rozwiązaniem, które to umożliwi. Przygotowujemy w systemie e-Urząd Skarbowy nową funkcjonalność, dzięki której każda osoba fizyczna będzie mogła udostępnić informacje prezentowane na swoim koncie innej osobie. Taka funkcjonalność z pewnością będzie chętnie wykorzystywana przez przedsiębiorców, którym zależy na tym, by ich biuro rachunkowe, czy doradca podatkowy na bieżąco monitorowali stan rozliczeń podatkowych.

Polecamy też szkolenie online: Komunikacja z klientem jako element sukcesu w prowadzeniu biura rachunkowego >

Kiedy ta zmiana wejdzie w życie? 1 stycznia 2025 r. czy raczej z początkiem akcji PIT od 15 lutego 2025 r.?

Niestety, na razie nie mogę wskazać konkretnej daty. Pracujemy nad rozwiązaniem systemowym, które zapewni z jednej strony elastyczność, jeżeli chodzi o udostępnianie wybranych funkcjonalności osobom trzecim, a z drugiej strony odpowiedni poziom bezpieczeństwa danych. Bezpieczeństwo jest dla nas kluczowe, ponieważ mówimy o danych wrażliwych, objętych tajemnicą skarbową. Analizujemy również aspekt prawny i legislacyjny, tak aby maksymalnie uprościć to rozwiązanie.

Będzie to de facto dodatkowa usługa w systemie e-Urząd Skarbowy, na której wdrożenie potrzeba czasu.

Czytaj też w LEX: E-Urząd Skarbowy - podstawowe narzędzie do kontaktu z organami KAS >

Pełnomocnicy wskazują też na inne problemy z pełnomocnictwami, np. kierowanie pism bezpośrednio do podatnika, mimo ustanowienia pełnomocnika. Zdarza się też, że pełnomocnik, który złożył pełnomocnictwo za pośrednictwem e-US, jest proszony o druk papierowy. Czy do Ministerstwa Finansów docierają sygnały o takich sytuacjach?

Docierają do nas pojedyncze sygnały, że w sytuacji gdy pełnomocnictwo UPL-1 zostało złożone za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego, niektóre urzędy proszą o dostarczenie jego kopii. W ramach sprawowanego nadzoru, skierowaliśmy pisma do wszystkich izb i urzędów skarbowych, w celu ujednolicenia sposobu działania. Jeżeli pełnomocnictwo UPL-1 zostało złożone przez użytkownika uwierzytelnionego w systemie e-Urząd Skarbowy, a ich integralność jest potwierdzona pieczęcią szefa KAS, to nie ma potrzeby ich składania dodatkowo do urzędu w wersji papierowej.

Jeśli chodzi o przesyłanie pism bezpośrednio do podatników, z pominięciem pełnomocników, to są jednostkowe sprawy. Na bieżąco monitorujemy korespondencję wysyłaną elektronicznie i dążymy do wyeliminowania takich przypadków z praktyki organów podatkowych.

Zobacz procedurę: Doręczenia w postępowaniu podatkowym >

Doradcy podatkowi wskazują, że mają obecnie dwa systemy komunikacji z administracją skarbową: e-Urząd Skarbowy i ePUAP, a trzecim będą e-doręczenia. Który z tych systemów zostanie docelowo, skoro e-US jest rozwijany?

Nad rozwiązaniem w tym obszarze pracujemy wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji. Na pewno nie chcemy rezygnować z e-Urzędu Skarbowego, w którym mamy wielu klientów, udostępniamy szereg funkcjonalności i zamierzamy wykorzystać ten potencjał. Wielu podatników wyraziło też zgodę na e-korespondencję za pośrednictwem e-US. Od momentu udostępnienia funkcjonalności e-korespondencji w naszym serwisie ponad 1,6 mln użytkowników e-US wyraziło już zgody na komunikację elektroniczną. W tym okresie doręczyliśmy już ponad 2,4 mln pism na konta naszych klientów.

Zobacz też szkolenie online: Excel w biurze rachunkowym i w księgowości >

Ilu podatników korzysta z e-Urzędu Skarbowego?

Od udostępnienia serwisu w lutym 2021 r. z usług e-Urzędu Skarbowego skorzystało już 16 mln użytkowników. Nasi klienci wysłali za pośrednictwem e-US ponad 2,6 mln pism, w tym ponad 800 tys. wniosków o wydanie zaświadczenia i 700 tys. zgłoszeń aktualizujących dane (ZAP-3). Historię złożonych deklaracji przeglądali prawie 12,5 mln razy, a status swojego zwrotu PIT ponad 20,5 mln razy.

Obserwujemy rosnące zainteresowanie naszym serwisem. Mamy nadzieję, że kolejne planowane przez nas funkcjonalności, w tym udostępnienie aplikacji mobilnej, zachęcą kolejnych klientów do korzystania z e-Urzędu Skarbowego jako wygodnego i nowoczesnego kanału załatwiania spraw podatkowych.

 

Wspomniała Pani o danych z ewidencji podatkowych. Czy JPK CIT i JPK PIT będą wdrażane zgodnie z planem? Czy może zostaną uwzględnione postulaty przedsiębiorców o odroczenie terminów?

Rozwiązanie zostanie wdrożone zgodnie z harmonogramem. Od 2025 r. obowiązek przesyłania do organów podatkowych ustrukturyzowanych informacji zawartych w księgach rachunkowych będą miały podatkowe grupy kapitałowe oraz najwięksi podatnicy CIT o przychodach ponad 50 mln euro. Od 2026 r. wymóg przesyłania ewidencji obejmie pozostałych podatników CIT oraz podatników PIT obowiązanych przesyłać ewidencję JPK VAT. Od 2027 r. reforma obejmie pozostałych podatników obowiązanych do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Ostateczna struktura logiczna została opublikowana pod koniec kwietnia br., a w sierpniu ruszymy z kampanią informacyjną na ten temat. Finalizowane są również prace legislacyjne dotyczące projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe przez podatników CIT. Mamy też plany utworzenia kanału komunikacyjnego, który będzie umożliwiał konsultacje związane z wdrożeniem reformy.

Przedsiębiorcy wskazują, że to kolejne nakładane na nich obowiązki sprawozdawcze. Bardzo liczyli na odroczenie terminów…

Ostateczny kształt tego obowiązku został ukształtowany ponad 2 lata temu. Dodatkowo, obowiązek przesyłania ustrukturyzowanych informacji został rozłożony w czasie dla poszczególnych grup podatników na lata 2025 - 2027. Administracja skarbowa potrzebuje tych danych, by móc prowadzić na ich podstawie analizy i dbać o dobro finansów publicznych.

Zobacz w LEX: Kalendarz najważniejszych zmian w podatkach w 2024 r. >