Obserwując rynek usług doradczych i księgowych bardzo często gołym okiem można ocenić, które z nich odniosły sukces. Jednym z ważniejszych czynników prowadzenia dobrze prosperujących firm poza codzienną, solidną pracą nad sprawami klientów jest otwarta komunikacja. Dzięki niej firma jest widoczna na rynku, tworzy wokół siebie dobry klimat, który zachęca do podjęcia współpracy i pielęgnuje relacje z tymi, którzy należą już do grona jej klientów, pracowników i partnerów biznesowych.
Otwartość w komunikacji polega na wykorzystaniu instrumentów najbardziej dopasowanych do wielkości, specyfiki, lokalizacji, obsługiwanych klientów. Po pierwsze, nie musi to oznaczać wielkich wydatków na reklamę, bo istnieje wiele innych sposobów na to, by z powodzeniem zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów. Po drugie, nie można naśladować konkurencji i korzystać z dokładnie takich samych rozwiązań. Odkrycie i zdefiniowanie własnych, niepowtarzalnych cech – korzyści i wyróżników, to pierwszy i najważniejszy krok w budowaniu wizerunku i skutecznej komunikacji. Wiedząc kim jesteśmy, czyli znając swoją własną tożsamość, możemy opowiedzieć o sobie innym i przekonać ich, że warto z nami współpracować. To, że nie należy się kierować działaniami konkurencji nie oznacza braku konieczności stałego monitorowania jej aktywności. Są miejsca, w których trzeba być, wydarzenia, w których trzeba uczestniczyć – chodzi zwłaszcza o te branżowe, warto też obserwować nowe trendy i zmiany na rynku, wyciągać wnioski z nieudanych przedsięwzięć i szukać inspiracji dla siebie w działaniach, które przyniosły innym sukces. Zawsze jednak z tym zastrzeżeniem, że nie ma rozwiązań i recept na wzrost, które sprawdzają się u wszystkich.
Kształtowanie komunikatu o firmie odbywa się za pośrednictwem działań skierowanych na zewnątrz, głównie do potencjalnych klientów, jak np. strona www, ogłoszenia (reklamy) w prasie lokalnej, obecność w mediach społecznościowych itd., ale także do wewnątrz – czyli samej organizacji. Chodzi tu o pracowników – aby byli dobrze poinformowani o tym co dzieje się w firmie, świadomi znaczenia dobrych relacji z klientami i swojej roli w promocji firmy. Wspominając o relacjach z klientami nie można zapominać o konieczności stałej troski o najwyższą jakość obsługi już pozyskanych zleceń.
Dowiedz się więcej z książki | |
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
|