Decyzje w sprawie umorzenia zobowiązań podatkowych mają charakter uznaniowy. Zgodnie z art. 67a§1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem wnioskującego lub ważnym interesem publicznym, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Właściwy organ podatkowy pierwszej instancji na podstawie całokształtu materiału dowodowego ocenia czy w konkretnej sprawie wystąpiły przesłanki ważnego interesu podatnika bądź ważnego interesu publicznego.
Na podstawie powyższego przepisu organ podatkowy może udzielać ulg o ile zostaną spełnione następujące warunki:
a) ulgi te nie stanowią pomocy publicznej,
b) ulgi te stanowią pomoc de minimis,
c) ulgi stanowią pomoc publiczną na cele wymienione w art. 67b§1 pkt 3 Ordynacji podatkowej.
Obowiązujące przepisy nie uzależniają umorzenia zobowiązania podatkowego od innych przesłanek.
Minister zaznaczył, że w obowiązującym systemie finansowania jednostek samorządu terytorialnego nie przewidziano rekompensat z tytułu udzielonych ulg. Wójt gminy podejmując decyzję o umorzeniu podatku rolnego powinien mieć na względzie skutki finansowe tej decyzji.