Na skutek przyjętej w środę przez Senat nowelizacji z 22 czerwca 2016 r., która zmienia brzmienia art. 98 ust. 2 ustawy Prawo celne, utraci moc rozporządzenie ministra finansów z 3 listopada 2010 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Tym samym koniecznym stało się wydanie nowego rozporządzenia regulującego kompleksowo całość zagadnień z tego zakresu.
Zobacz: Senat bez poprawek przyjął zmiany w przepisach celnych >>
W projektowanym rozporządzeniu część regulacji została przeniesiona wprost z dotychczas obowiązującego rozporządzenia, część zaś została dostosowana lub uzupełniona w związku ze zmianą przepisów ustawy Prawo celne. Najwięcej zmian w stosunku do przepisów obowiązujących dotychczas wynika z rezygnacji z papierowej postaci zgłoszenia INTRASTAT.
Zgodnie z postanowieniami art. 97 pkt 1 ustawy Prawo celne zgłoszenie INTRASTAT i korekta zgłoszenia INTRASTAT będzie dokonywana w postaci elektronicznej. Tym samym konieczną stała się zmiana przepisów rozporządzenia w taki sposób, by regulowały one zasady dokonywania zgłoszeń elektronicznych. Zrezygnowano również z określonych w obecnie obowiązujących przepisach wzorów deklaracji, gdyż w ramach komunikacji elektronicznej przewiduje się wyłącznie obsługę komunikatów XML.
Projektowane regulacje umożliwią ponadto dokonywanie zgłoszeń INTRASTAT w imieniu osób zobowiązanych przez przedstawicieli ustanawianych na zasadach obowiązujących przy dokonywaniu zgłoszeń celnych. Wprowadzony zostanie też obowiązek podawania nowej danej - numeru identyfikacyjnego VAT kontrahenta w przypadku zgłoszenia INTRASTAT w wywozie, co przyczyni się do pełniejszej informacji o wewnątrzunijnych obrotach towarowych.
Dowiedz się więcej z książki | |
Prawo celne i podatek akcyzowy. Blaski i cienie dziesięciu lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej
|