Inaczej jest w przypadku reklamy – tu mamy pełną kontrolę nad treścią przekazu, z prostej przyczyny – ponieważ za to płacimy. Przesyłając do mediów np. informację prasową na tematy związane z działalnością firmy należy pamiętać o kilku zasadach, przestrzeganie których usprawni kontakty z mediami i zwiększy szansę na zainteresowanie ich przekazaną informacją.
Przede wszystkim należy spojrzeć na przekazywany komunikat oczami dziennikarza i z perspektywy medium, które reprezentuje (czasopismo branżowe, portal specjalistyczny, dziennik lokalny), a docelowo jego czytelników – wiadomość musi być dla nich interesująca.
Samo wysłanie informacji nie wystarczy – należy ustalić kontakt do dziennikarza i kontaktować się z nim w sprawie publikacji. Oczywiście w przekazanej informacji należy podać swoje dane do kontaktu (adres e-mail, telefon) i szybko reagować na ewentualne dodatkowe pytania ze strony dziennikarza. Zazwyczaj terminy redakcyjne są bardzo napięte i brak szybkiego kontaktu może skutkować rezygnacją z zamieszczenia informacji.
Im staranniej będzie opracowany materiał, tym większa jest szansa na to, że dziennikarz go wykorzysta. Dzieje się tak z prozaicznej przyczyny: będzie miał mniej pracy przy zredagowaniu tekstu.
To, co dziennikarzy najbardziej zniechęca do skorzystania z informacji, to próba przemycenia treści reklamowych licząc na nieodpłatne zaistnienie w mediach. Źle odbierane jest nadużywanie żargonu branżowego – jest on dopuszczalny tylko w bardzo wyspecjalizowanych mediach. Nie wolno też zasypywać dziennikarzy informacjami tylko dlatego, że plan zakłada przekazanie ich np. dwa razy w miesiącu. Nie należy nawiązywać kontaktu z mediami, jeśli nie ma się nic ciekawego do powiedzenia.
Warto wykazać się czujnością jeśli chodzi o nazwiska lub nazwy występujące w tekście i dokładnie sprawdzić, czy wkradł się błąd, np. literówka. Jeśli jest możliwość akceptacji tekstu przed publikacją warto sprawdzić, czy przypadkiem dziennikarz nie popełnił tego typu błędów.
Udzielając wypowiedzi eksperckiej, która ma być częścią większego artykułu dobrze jest zapytać o kontekst, w jakim pojawi się wypowiedź.
Zobacz też: Skuteczne budowanie wizerunku w mediach >>