W przepisach ustawy o rachunkowości utrzymano wymóg, że przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Bez zmian pozostał przepis zawierający delegację dla ministra finansów do określenia w drodze rozporządzenia szczegółów związanych z tym ubezpieczeniem, w tym m.in. minimalnej sumy ubezpieczenia.
Zobacz: Prowadzenie ksiąg rachunkowych wymaga ubezpieczenia OC >>
Na dzień dzisiejszy nadal obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie z 16 grudnia 2008 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, które nie zostało zmienione w związku z deregulacją.
Chcesz usługowo prowadzić księgi rachunkowe - seminarium "Jak bezpiecznie otworzyć i prowadzić biuro rachunkowe po deregulacji" jest właśnie dla Ciebie
Zgodnie z jego przepisami minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, zależna jest od przedmiotu działalności przedsiębiorców uprawnionych do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz czynności doradztwa podatkowego i wynosi równowartość w złotych:
1) 15.000 euro - jeżeli przedmiotem działalności jest wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego;
2) 10.000 euro - jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
3) 5000 euro - jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie czynności doradztwa podatkowego.
Z przepisów wynika, że przy wykonywaniu działalności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC wynosiła i nadal wynosi 10.000 euro. Natomiast usługowe prowadzenie ksiąg (ewidencji) podatkowych nadal stanowi czynności doradztwa podatkowego, tyle że nie jest ona zastrzeżona wyłącznie dla doradców podatkowych. Dlatego też w tym zakresie nadal można zawierać umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC z minimalną sumę gwarancyjną wynoszącą równowartość 5000 euro.
Zobacz też: Deregulacja będzie miała wpływ na rynek usług księgowych >>
Komentarz pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego