Jak czytamy na stronie internetowej pierwszego w Polsce klubu networkingu - BNI Poland (działa od 2006 r)., istotą rekomendacji jest udzielanie sobie wzajemnego wsparcia poprzez polecanie sprawdzonych dostawców usług czy partnerów biznesowych. Według badań Synergian blisko 40 proc. właścicieli firm z sektora MSP uważa rekomendacje klientów za najlepszą drogę pozyskiwania zleceń. Zgodnie ze stwierdzeniem dr. Ivana Misnera, założyciela BNI, że wszyscy chcemy robić interesy z ludźmi, których znamy i którym ufamy, rekomendacje to nie tylko sposób pozyskiwania nowych klientów, ale także metoda zwiększenia wiarygodności, widoczności firmy na rynku, a także bezpieczeństwa transakcji.
Istotą networkingu biznesowego jest wymiana informacji, dzielenie się wiedzą i wzajemne udzielanie rekomendacji przez członków sieci kontaktów. Rozwojowi tej formy współdziałania sprzyja internet. Stwarza on niemal nieograniczone możliwości budowania sieci kontaktów, praktycznie bez nakładów finansowych. Specjaliści od budowania relacji biznesowych podkreślają jednak, że najskuteczniejszą formą komunikacji wciąż pozostają kontakty osobiste, stąd niesłabnąca popularność spotkań networkingowych (konferencji, szkoleń, dni otwartych), które są okazją do rozmowy twarzą w twarz.
Według Keitha Ferrazziego, walutą prawdziwego networkingu nie jest zachłanność lecz hojność. Choć podstawowym założeniem jest tu budowanie relacji opartych na obustronnych korzyściach, to wejściu do sieci powinno towarzyszyć nastawienie: „co ja mogę zrobić dla innych”.
Od 2010 roku działa w Polsce Projekt Wspierania Przedsiębiorczości. Jak informuje na swojej stronie internetowej, do maja 2014 r. partnerzy tej organizacji biznesowej nawiązali i przekazali sobie ponad 1600 współpracy i poleceń biznesowych o wartości kilku milionów złotych. Rekordowy dodatkowy zysk miesięczny przedsiębiorcy z branży poligraficznej wyniósł dzięki poleceniom 35.000 zł.
Udział w klubach networkingowych łączy się z opłatami okresowymi i wpisowymi, ale najaktywniejsi mogą liczyć na bezpłatny udział.
W artykule korzystałam z informacji zamieszczonych na stronach: BNI Polska oraz Projektu Wspierania Przedsiębiorczości.