Nikt z nas nie lubi być nagabywany przez sprzedawców – wolimy mieć poczucie że decyzja o zakupie zależy wyłącznie od nas. To my wybieramy usługodawcę – nie chcemy być ofiarami marketingowych sztuczek. Tak myśli większość klientów – również biur rachunkowych i kancelarii podatkowych. W tej branży szczególnie liczy się bowiem zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i przyjazna atmosfera. Jest to niezbędny grunt pod zarówno pod jednorazową usługę jak i długofalową sprzedaż.
Filarem marketingu relacyjnego jest komunikacja – nie tylko w znaczeniu marketingowym. Chodzi przede wszystkim o dostarczenie klientom (w tym potencjalnym), jak najpełniejszej informacji o kancelarii (biurze), jej ofercie, możliwości zaspokojenia różnego rodzaju potrzeb z zakresu obsługi podatkowej, księgowej i prawnej. Jak pisze D.H. Maister - ekspert w dziedzinie zarządzania, marketing musi być uwodzeniem, nie napaścią – powinien delikatnie sugerować: oto konkretne powody, dla których możesz chcieć mnie poznać lepiej. W praktyce oznacza to, że naszym zadaniem jest stworzenie klientom odpowiednich warunków do zapoznania się z naszą firmą. Nie od dzisiaj też wiadomo, że dobra atmosfera współpracy to ważny składnik sukcesu, ponieważ chętniej kupujemy i korzystamy z usług tych, których lubimy. Celem wszelkich działań rozumianych jako komunikacja marketingowa jest więc przyciągnięcie uwagi, przekonanie o korzyściach swojej oferty, i utrzymanie relacji po to, by przynajmniej utrzymać zlecenie, a najlepiej doprowadzić do kolejnego zakupu. Zawsze jednak decyduje klient – my tylko stwarzamy mu ku temu korzystne warunki.
Coraz ważniejszą rolę w procesie komunikacji marketingowej pełnią media społecznościowe. Już dawno wyszły poza funkcję platformy do kontaktów prywatnych i zajmują czołowe miejsce wśród narzędzi służących do komunikacji i promocji. Z uwagi na powszechny dostęp i fakt, że tworzą ciągle powiększają się społeczność potencjalnych konsumentów, stanowią ważną alternatywę dla promocji za pośrednictwem mediów tradycyjnych. Ich najważniejszą zaletą jest możliwość dotarcia do bardzo szerokiego kręgu osób rzeczywiście zainteresowanych ofertą firmy i nawiązanie z nimi dialogu.
Najpierw relacje, potem sprzedaż
Tak w najbardziej zwięzły sposób można zdefiniować marketing relacyjny. Ta koncepcja szczególnie sprawdza się w przypadku usług profesjonalnych, w których więź pomiędzy usługodawcą a klientem jest nie tylko niezbędnym składnikiem, ale wręcz warunkiem udanej współpracy.