Pytanie
Czy organ podatkowy może zaliczyć nadpłatę powstałą u podatnika w podatku od nieruchomości od osób fizycznych na poczet zaległości w opłacie z tytułu renty planistycznej (należność publicznoprawna)?
Odpowiedź
Istnieje podstawa do zaliczenia nadpłaty w podatku od nieruchomości na poczet zaległej opłaty planistycznej.
Uzasadnienie
Opłata (renta) planistyczna to jednorazowa opłata z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jest ona ustalana na podstawie art. 36 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - dalej u.p.z.p.
Zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy.
Stosownie zaś do art. 60 pkt 8 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - dalej u.f.p., środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym są w szczególności pobierane przez jednostkę samorządu terytorialnego dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami i nieodprowadzone na rachunek dochodów budżetu państwa.
Za dochody takie należy uznać wpływy do budżetu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu opłat planistycznych.
W świetle art. 67 u.f.p. do spraw dotyczących należności, o których mowa w art. 60, nieuregulowanych niniejszą ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego i odpowiednio przepisy działu III ustawy z 29 sierpnia 1997 r.Ordynacja podatkowa.
W dziale III Ordynacji podatkowej – tj. ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - dalej o.p., uregulowane są między innymi kwestie związane z zaliczaniem nadpłat.
Stosowanie do art. 76 § 1 o.p., nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, kosztów upomnienia oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku (art. 72 § 1 pkt 1 o.p.).
Z kolei w myśl art. 51 § 1 o.p., zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. Natomiast pod pojęciem podatku rozumie się m.in. opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe (art. 3 pkt 3 o.p.), zaś niepodatkowe należności budżetowe zostały zdefiniowane jako niebędące podatkami i opłatami należności stanowiące dochód budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikające ze stosunków publicznoprawnych (art. 3 pkt 8 o.p.).
W mojej ocenie opłaty planistyczne, którą ponosi się na podstawie przepisów u.p.z.p. odpowiada wymaganiom definicji opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych.
W konsekwencji istnieje podstawa do zaliczenia nadpłaty w podatku od nieruchomości na poczet zaległej opłaty planistycznej.