Od 1 lipca 2016 r. wprowadzony został obowiązek przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji o prowadzonej ewidencji VAT, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.
Wraz z wprowadzaniem tego obowiązku podatnicy występują z wnioskami o odroczenie terminu do złożenia ww. informacji uzasadniając je m.in. koniecznością dostosowania systemów finansowo-księgowych, przemodelowania procesów rejestracji dokumentów księgowych, przeprowadzenia testów integralności baz danych. Przedmiotowe wnioski podatnicy składają zarówno do ministra właściwego do spraw finansów publicznych, jak i naczelników urzędów skarbowych.
W celu zapewnienia sprawnego wydawania rozstrzygnięć w zakresie odraczania ww. terminów niezbędnym jest przyznanie naczelnikom urzędów skarbowych właściwym dla podatnika w sprawie rozliczenia podatku od towarów i usług prawa do odraczania terminu do złożenia ww. informacji.
Rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z 9 listopada 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. poz. 1875) wejdzie w życie 7 grudnia 2016 r.