Odpowiedź:
Zawierając umowę zlecenia, w formie pisemnej, w jej treści należy zawrzeć informację o warunkach wypłaty wynagrodzenia. Jednym z takich warunków może być obowiązek wystawienia rachunku po wykonaniu zlecenia. Ponieważ żądanie wystawienia rachunku zgłoszono jeszcze przed wykonaniem zlecenia, zleceniobiorca będzie miał obowiązek wystawić rachunek w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi.
Uzasadnienie:
Dnia 1 stycznia 2017 r. do przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008) zostały dodane przepisy art.8a – art.8f, które regulują zasady ustalania wynagrodzenia przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi.
Nowe przepisy dotyczące minimalnej stawki godzinowej wprowadziły zasadę, na podstawie której w przypadku umów zawartych na czas dłuższy niż 1 miesiąc, wypłaty wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej dokonuje się co najmniej raz w miesiącu.
Jeśli w ramach zawartej umowy zlecenia usługi świadczy osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, zapłata za realizację usługi odbywa się na podstawie wystawionego przez zleceniobiorcę rachunku. Przepisy ustawy - Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 380) nie zawierają regulacji dotyczących wystawiania rachunków.
Obowiązek wystawienia rachunku wynika z przepisów art. 87 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) - dalej o.p. Jak stanowi przepis, jeżeli z odrębnych przepisów nie wynika obowiązek wystawienia faktury, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są obowiązani, na żądanie kupującego lub usługobiorcy, wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Należy podkreślić, że działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa jest:
– każda działalność zarobkowa w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także
– każda inna działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność do przedsiębiorców (art. 3 pkt 9 o.p.).
Podatnicy, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, mają obowiązek wystawienia rachunku nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Gdyby żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.
Zawierając umowę zlecenia, w formie pisemnej, w jej treści należy zawrzeć informację o warunkach wypłaty wynagrodzenia. Jednym z takich warunków może być obowiązek wystawienia rachunku po wykonaniu zlecenia. Ponieważ żądanie wystawienia rachunku zgłoszono jeszcze przed wykonaniem zlecenia, zleceniobiorca będzie miał obowiązek wystawić rachunek w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi.
Obowiązek wypłaty wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej z tytułu umowy zlecenia zawartej na czas dłuższy niż 1 miesiąc, co najmniej raz w miesiącu, nie powinien oznaczać, że wynagrodzenie powinno być wypłacone, nawet jeśli zleceniobiorca nie dopełni obowiązków nałożonych na niego ustaleniami umowy, które umożliwiają ustalenie prawidłowej wysokości wynagrodzenia.
Obecnie w treści zawartych umów zleceń należy zawrzeć nie tylko postanowienia, które były dotychczas, a więc w szczególności określenie czynności objętych umową, okres realizacji, możliwość powierzenia wykonania zlecenia osobie trzeciej, wysokość wynagrodzenia, które od 2017 r. za każdą godzinę wykonania zlecenia nie może być niższe niż wysokość minimalnej stawki godzinowej, ale również dodatkowe postanowienia o:
– terminie wypłaty wynagrodzenia, które w przypadku umów zawartych na czas dłuższy niż 1 miesiąc, powinno być wypłacane co najmniej raz w miesiącu w wysokości wynikającej z minimalnej stawki godzinowej,
– warunkach wypłaty wynagrodzenia, w tym o obowiązku wystawienia rachunku po wykonaniu zlecenia,
– sposobie potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.
Dodatkowo w treści umowy można zawrzeć postanowienia o obowiązku:
– przekazania informacji dotyczącej okoliczności, które mogą wpływać, np. na brak możliwości realizacji zlecenia lub wpływać na konieczność zwiększenia ilości godzin realizacji zlecenia,
– przekazania na żądanie zleceniodawcy informacji o przebiegu realizacji zlecenia,
– sporządzenia sprawozdania z realizacji zlecenia, które powinno zawierać informacje umożliwiające ustalenie wysokości wynagrodzenia.
Barbara Tomaszewska,
autorka współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono 16.01.2017 r.
Na jakiej podstawie wypłacić wynagrodzenie zleceniobiorcy, gdy będzie znana ilość przepracowanych godzin, a zleceniobiorca nie wystawi rachunku?
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego KsięgowegoNowelizacja ustawy o minimalnym wynagrodzeniu wprowadziła obowiązek wypłaty wynagrodzenia zleceniobiorcy przynajmniej raz w miesiącu, również w sytuacji, gdy umowa jest zawarta na okres dłuższy niż miesiąc. Wypłata wynagrodzenia ma nastąpić z uwzględnieniem ilości godzin przepracowanych przez zleceniobiorcę w danym miesiącu obrachunkowym.Jak postąpić w sytuacji, gdy będzie znana ilość przepracowanych godzin (bez względu na to, czy ewidencje prowadzi zleceniodawca czy zleceniobiorca), a zleceniobiorca nie wystawi rachunku? Na jakiej podstawie wypłacić wynagrodzenie?