Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan zgłosiła uwagi do projektów dyrektyw Rady Europejskiej: w sprawie wspólnej podstawy opodatkowania osób prawnych (Dyrektywa CCTB) oraz w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (Dyrektywa CCCTB), które wprowadzą istotne, często wręcz rewolucyjne zmiany w opodatkowaniu osób prawnych w poszczególnych państwach członkowskich UE.
Zobacz: UE: będzie wspólna skonsolidowana baza podatkowa dla firm >>
Zdaniem Adama Soski, przewodniczącego Grupy CIT/PIT Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, spójne zasady opodatkowania w ramach CCCTB/CCTB pomogłyby w rozwiązaniu problemu podwójnego nieopodatkowania będącego przejawem agresywnego planowania podatkowego, jednocześnie eliminując sytuacje podwójnego opodatkowania w ramach UE. Jednolite zasady opodatkowania wpłynęłyby na zmniejszenie kosztów administracyjnych obliczania i poboru podatków ponoszone przez przedsiębiorstwa działające na kilku krajowych rynkach UE.
Ekspert dostrzega jednak negatywne aspekty wprowadzenia dyrektyw. Dyrektywa CCTB jest zbyt ogólna i zawiera, zbyt wiele obszarów, które budzą duże wątpliwości interpretacyjne, co może rodzić problemy choćby z ich jednolitą implementacją do porządków prawnych krajów członkowskich UE. Ponadto zaproponowany projekt nie zawiera przepisów, które uwzględniałyby specyfikę różnych branż Przedsiębiorstwa, które zdecydują się na wprowadzenie CCCTB/CCTB, będą musiały, całkowicie zmienić metodologię stosowaną do obliczania kwoty należnego podatku dochodowego, co w wielu przypadkach będzie wiązać się z koniecznością wymiany lub aktualizacji stosowanych przez przedsiębiorstwa narzędzi informatycznych.
Istnieje również obawa, że rozwiązania w zakresie ustalania podstawy opodatkowania w ramach CCTB będą dążyły do dalszego jej poszerzenia poprzez harmonizację do najbardziej restrykcyjnych zasad, równanie do wspólnego - najmniej korzystnego dla przedsiębiorców - mianownika. Pracodawcy są też zaniepokojeni brakiem rzetelnego szacowania skutków regulacji zwłaszcza w zakresie wpływu relacji gospodarczych z krajami spoza Unii, jak również w zakresie konkurencji „wewnętrznej" między dotychczasowymi modelami podatku dochodowego od osób prawnych w państwach członkowskich a opodatkowaniem na gruncie CCTB/CCCTB.