Podmioty będące małymi lub średnimi przedsiębiorcami będą objęte tym obowiązkiem począwszy od 1 stycznia 2017 r., a mikro przedsiębiorcy zobowiązani są do wdrożenia zmian począwszy od roku 2018. Obowiązek dotyczy to tylko ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, czyli ewidencji prowadzonej przez podatników VAT czynnych. Podatnicy VAT zwolnieni w ramach art. 113 tej ustawy nie mają obowiązku przesyłania uproszczonej ewidencji sprzedaży.
Zobacz: Jednolity Plik Kontrolny - zmiany od 1 lipca 2016 r. >>
Comiesięczne przekazywanie w postaci elektronicznej ewidencji zakupu i sprzedaży (JPK_VAT) odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej, z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w księgach. Ministerstwo Finansów udostępniło na swojej stronie aplikację kliencką do wysyłania plików JPK_VAT wraz z instrukcją dla użytkownika aplikacji oraz przykładowym plikiem .csv.
W związku ze zgłaszanymi trudnościami w dostosowaniu się od 1 lipca 2016 r. do wymogu obligatoryjnego składania informacji o prowadzonej ewidencji w VAT, resort finansów przewiduje przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu przekazania informacji za okresy od lipca do grudnia 2016 r. dla większości podmiotów tworzących sektor finansów publicznych, w tym w szczególności organów władzy publicznej, sądów i trybunałów, organów kontroli państwowej i ochrony prawa oraz urzędów obsługujących te organy, jak również jednostek samorządu terytorialnego.