Resort finansów uwzględniając uwagi zgłaszane przez przedsiębiorców przygotował nową wersję projektu zmian w ustawie o podatku od towarów i usług. Z projektu została usunięta propozycja by obowiązek podatkowy powstawał z końcem miesiąca w którym wykonano usługę lub dostarczono towar.
W przedstawionym 29 maja projekcie zmian w ustawie o VAT resort finansów zaproponował nową definicję momentu powstania obowiązku podatkowego. Obecnie obowiązek ten powstaje co do zasady w momencie wystawienia faktury, czyli w ciągu siedmiu dni od sprzedaży (istnieje jednak szereg wyjątków od tej zasady). Planowana zmiana miała polegać na tym, że obowiązek podatkowy powstawałby na koniec miesiąca, w którym usługa została wykonana (dokonano sprzedaży).
Zaproponowane rozwiązanie spotkało się z krytyką ze strony przedsiębiorców. Ich zdaniem przepis w powyższym brzmieniu nie dawał pewności czy można wystawić fakturę przed dokonaniem transakcji handlowej.
W nowej wersji projektu została utrzymana obowiązująca obecnie zasada. Natomiast fakturę można będzie wystawić do 15. dnia od zakończenia miesiąca w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy. Faktury nie będzie można wystawić wcześniej niż 30. dnia przed dostawą towarów lub wykonaniem usługi.
Resort finansów zaproponował także podniesienie limitu kwotowego dla prezentów o małej wartości tj.: z 10 zł do 20 zł - w przypadku prezentów jednostkowych i ze 100 zł do 160 zł (w pierwszej wersji projektu było to 200 zł) - w przypadku prezentów wręczanych w ciągu roku jednej osobie.
W Projekcie znalazł się odrębny rozdział dotyczący przedstawicieli podatkowych tj. przedstawicieli podatników, którzy nie posiadają siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.
W odniesieniu do zmienionych przepisów termin wejścia w życie został przesunięty na 1 lipca 2013 r.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 23 sierpnia 2012 r.