Posłowie zwrócili się do ministra finansów w sprawie wyjaśnienia kwestii włączania do podstawy opodatkowania VAT kosztów przesyłek pocztowych pobieranych w związku ze sprzedażą towarów na aukcjach internetowych. Zwrócili jednocześnie uwagę na praktykę niewliczania przez sprzedawców do podstawy opodatkowania kosztów dostawy, gdy nabywca udzielił sprzedawcy pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług pocztowych z operatorem.
Resort finansów uznał takie postępowanie za nieuzasadnione. Powołując się na regulację z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 73 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1 z późn. zm.) zaznaczył, że podstawą opodatkowania w podatku od wartości dodanej jest wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną w zamian za dostawę towarów lub świadczone usługi.
W przypadku gdy sprzedawca obciąża nabywcę kosztami przesyłki towarów (nie ma znaczenia, czy dostarczane są one za pośrednictwem firmy kurierskiej, czy też operatora pocztowego wyznaczonego do świadczenia powszechnych usług pocztowych – obecnie Pocztę Polską), koszty wysyłki należy uznać co do zasady za koszty dodatkowe w rozumieniu ww. art. 78 lit. b dyrektywy, a co za tym idzie, za element świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów), który powiększa podstawę opodatkowania VAT.