Minister finansów nie zgodził się tym samym ze stanowiskiem przedstawionym w wystąpieniu Rzecznika Praw Obywatelskich , w którym Rzecznik stwierdził, że wprowadzenie do systemu podatkowego interpretacji podatkowych stało się swoistym usprawiedliwieniem dla zaniechania wysiłków na rzecz uproszczenia prawa podatkowego. Zdaniem Rzecznika konieczna jest reforma systemu prawa podatkowego i jego radykalne uproszczenie.
Odpowiadając na to wystąpienie RPO minister finansów wskazał, że problem skomplikowania polskiego prawa podatkowego wydaje się być immanentną cechą każdego systemu prawa podatkowego, ale polska administracja podatkowa rozwinęła wiele form kontaktu z podatnikiem ukierunkowanych na wyjaśnienie treści norm tego prawa. Kluczowe znaczenie mają tu interpretacje indywidualne, ale minister wspomina także o infolinii Krajowej Informacji Podatkowej i broszurach informacyjnych.
Zdaniem ministra, obowiązujący w Polsce system interpretacji podatkowych charakteryzuje się, na tle innych krajów, znaczącą otwartością i transparentnością. Z wnioskiem o wydanie interpretacji może wystąpić zasadniczo każdy zainteresowany uzyskaniem stanowiska administracji podatkowej w jego indywidualnej sprawie podatkowej. W odróżnieniu od większości innych systemów polskie interpretacje podatkowe podlegają kontroli sądów administracyjnych.
Jak wskazał minister, mimo, że polskie interpretacje nie są formalnie wiążące dla organów podatkowych, to stanowią dla podatnika bardzo szeroką ochronę. Zastosowanie się do interpretacji stanowi gwarancję, że wnioskodawca nie zostanie narażony na negatywne konsekwencje z tego tytułu. Interpretacja podatkowa jest skierowana przede wszystkim do osób, które nie mają dostatecznej wiedzy jak prawidłowo wywiązywać się z obowiązków podatkowych. Stąd też, nie jest wymagane, aby ocena prawna miała być przedstawiona w sposób profesjonalny i wyczerpujący. Wystarczy, że wnioskodawca określi, jakie - jego zdaniem - wystąpią skutki podatkowe związane ze stanem faktycznym, którego dotyczy wniosek o wydanie interpretacji.