Resort rozwoju zidentyfikował szereg przepisów z różnych gałęzi prawa, które ograniczają rozwój polskiej przedsiębiorczości, stanowią zbędne obciążenie biurokratyczne lub istotne utrudnienie w codziennej działalności firm. Efektem prac jest projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym z 27 września 2017 r. Konfederacja Lewiatan pozytywnie ocenia ten, jako kolejny etap zapowiadanej deregulacji zasad prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Przedstawiła jednak kilka uwag do projektu. Część z nich dotyczy TAX FREE.
Obniżenie progu w zakresie możliwości korzystania z procedury TAX FREE przez sprzedawców
Zmiana przewiduje obniżenie o połowę wymaganego limitu obrotu sprzedaży za poprzedni rok podatkowy przez przedsiębiorców uczestniczących w systemie TAX FREE. Obecnie przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w systemie TAX FREE – tj. sprzedaży towarów na rzecz podróżnych pochodzących z państw trzecich, których wywóz poza UE w stanie nienaruszonym uprawnia do otrzymania przez podróżnego zwrotu podatku VAT uiszczonego przy zakupie, mogą dokonywać samodzielnie takiego zwrotu, o ile ich roczny obrót nie jest niższy niż 400 tys. zł.
Zdaniem Lewiatana propozycja ta, w świetle postępowania w sprawie przed TSUE Pieńkowski przeciwko DIS w Lublinie - C-307/16, wydaje się niewystarczająca. Stanowisko Rzecznika Generalnego wskazuje na całkowitą niezgodność polskich przepisów z Dyrektywą 112. Jednakże zarówno obniżenie progu jak i jego ewentualne całkowite zniesienie może mieć negatywne konsekwencje dla dochodów budżetowych. Z jednej strony samo obniżenie może się przyczynić do zwiększenia sprzedaży u niektórych sprzedawców, lecz także najprawdopodobniej przyczyni się do zwiększenia szarej i czarnej sfery.
Większy udział operatorów TAX FREE
Zdaniem Konfederacji Lewiatan bezpieczeństwo obszaru TAX FREE powinien zapewniać odpowiedni udział renomowanych i wiarygodnych operatorów TAX FREE. W Polsce ten udział jest znikomy, nietworzący realnej alternatywy dla małych sprzedawców (ok. 10%) . Mali sprzedawcy w większości woleliby zdjąć z siebie ryzyko rozliczeń VATowskich na rzecz profesjonalnych podmiotów pośredniczących (nie ponosząc przy tym żadnych kosztów). Jednakże na dzień dzisiejszy typowy mały sprzedawca niestety często jest wplątywany w transakcje oszukańcze lub pozostające na granicy prawa. Tymczasem to duży operator TAX FREE powinien być partnerem zarówno przedsiębiorców jak i odpowiednich służb skarbowych. Znane funkcjonujące na świecie firmy pośredniczące w VAT - posiadają odpowiednie zaplecze finansowe, know-how w zakresie rozwiązań informatycznych a nawet własne służby śledcze przeciwdziałające wyłudzeniom i fałszerstwom. Mając na uwadze cele deregulacyjne i upraszczające projektu ustawy - wydaje się, że powstała wyjątkowa okazja do usunięcie całkowicie irracjonalnych przepisów, blokujących rozwój rynku operatorów.
Zasadniczym problemem jest warunek dotyczący operatorów w zakresie obowiązku uregulowania zaległości podatkowych (bez względu na ich wielkość) w ciągu 30 dni od daty ich powstania. W praktyce warunek taki nigdy nie mógł być i nie będzie spełniony, albowiem ujawnienie zaległości powstaje, co do zasady po upływie 30 dni. Przy czym jest też tak, że zaległość nie powstaje w wyniku błędu, ale może być także wynikiem zmian linii interpretacyjnej lub orzeczniczej.
Co więcej przepis obecnie obowiązujący niestety może stymulować tego rodzaju podmioty do działań niepożądanych. Jeżeli podmiot wykryje zaległość w ramach audytu wewnętrznego - ma wtedy poważny dylemat czy ujawnić tą zaległość i złożyć odpowiednią korektą. Takie ujawnienie spowoduje, że straci uprawnienie do prowadzenia działalności.
Zdaniem Lewiatana należy wprowadzić zasady takie same jak przy innych szczególnych instytucjach podatkowych (np. grupa kapitałowa) - gdzie przepisy odwołują się do dnia ujawnienia zaległości. Jeżeli przepisy miałyby nadal referować do dnia powstania zaległości to powonień być wprowadzony próg kwotowy, tak jak np. przy przedstawicielu podatkowym - choć jak podkreśla Lewiatan bardziej racjonalne jest odwołanie się do dnia ujawnienia, z uwagi na to, że operator obowiązany jest do wpłaty kaucji w wysokości 5 mln zł.
Wydłużenie ważności terminów zaświadczeń
Konfederacja Lewiatan postuluje także wprowadzenie uproszczeń w zakresie zaświadczeń dla operatorów poprzez wydłużenie ważności terminów zaświadczeń. Ich zdaniem proponowane wydłużenie terminu ważności zaświadczenia, w związku ze składaną kaucją nie wpłynie na ryzyko finansowe Skarbu Państwa. Z drugiej strony, dłuższy termin ważności zaświadczenia, wraz z proponowaną zmianą warunków wprowadzi pewną przewidywalność w prowadzeniu takiej działalności.
Zwrot także w walutach obcych
Polski przedsiębiorca może przyjmować zapłatę w innych walutach niż złoty, jednakże zwrot podatku ma być dokonywany wyłącznie w złotych. Trzeba mieć na uwadze, że przepisy są adresowane do podróżnych, którzy rzadko posiadają rachunki rozliczeniowe w złotych. Lewiatan zwraca uwagę, że zwrot w złotówkach może być atrakcyjny dla obywateli np. Ukrainy, którzy przekraczają granicę polską wielokrotnie, lecz już nie dla innych turystów np. z Azji czy USA. Zwrot w złotych np. dla klientów z Chin często uniemożliwia dokonanie go za pośrednictwem rachunku czy innego instrumentu płatniczego, bowiem koszty przewalutowania i prowizji często czynią to nieopłacalnym. Zmiana ta nie miałaby negatywnego wpływu na finanse publiczne, a zwiększy atrakcyjności Polski, jako miejsca dokonywania zakupów przez podróżnych, a tym może wpłynąć pozytywnie na wpływy budżetowe i rozwój przedsiębiorczości w Polsce.
Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie Vademecum Głównego Księgowego Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |