Projekt rozporządzenia ministra finansów z 25 września 2013 r. w sprawie wystawiania faktur powstał w związku ze zmianami wprowadzonymi do ustawy o VAT nowelizacją z 7 grudnia 2012 r. Nowe rozporządzenie ma zastąpić rozporządzenie z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, którego zawartość przeniesiona została do ustawy o VAT.
Projektowane rozporządzenie określa:
- przypadki, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy o VAT oraz zakres tych danych,
- inny niż określony w art. 31a ust. 1 ustawy o VAT sposób przeliczania wykazywanych na fakturach kwot w walutach obcych, stosowanych do określenia podstawy opodatkowania,
- późniejsze niż określone w art. 106i ustawy o VAT terminy wystawienia faktur.
Eksperci Lewiatana zauważają, że w projekcie rozporządzenia nie wskazano jako substytutu faktury „dokumentów dotyczących usług pośrednictwa finansowego", czyli przede wszystkim wyciągów bankowych. Z § 3 ust. 1. projektu wynika, iż na żądanie klienta bank będzie zobowiązany do wystawienia faktury zawierającej więcej elementów aniżeli dotychczasowy "dokument dotyczący usług pośrednictwa finansowego". Elementy te nie odpowiadają usługom bankowym, np. pozycja "należności ogółem".
Mimo, że można założyć, że ilość klientów żądających dodatkowo faktur dokumentujących odsetki, prowizje i inne należności banków będzie niewielka, niemniej uważają, że nie można wykluczyć, iż tacy klienci się znajdą. Spowoduje to zapewne dodatkowe koszty i problemy operacyjne. Bardzo negatywnie oceniony został przez nich wzrost "biurokratyzmu" względem banków. W ich ocenie nie jest on konieczny, gdyż z przepisów unijnych jasno wynika, że państwa członkowskie mają swobodę w określeniu zakresu danych zawartych na fakturach. Rozbudowanie tzw. elementów dynamicznych wyciągów bankowych (vide: ww. pozycja kwota należności ogółem) wiązać się będzie z koniecznością poniesienia przez banki nakładów.
Postulują więc o zmniejszenie obligatoryjnych elementów faktury określonych w § 3 ust. 1 projektu rozporządzenia w odniesieniu do usług finansowych do zakresu określonego w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu (§ 17 ust. 2). Ewentualnie o przeniesienie do konsultowanego projektu § 17 ust. 2 z obecnie obowiązującego rozporządzenia z modyfikacją, że dotyczy on usług finansowych zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy, a nie dotyczących "pośrednictwa finansowego".