Zgodnie z projektem nowelizacji Ordynacji podatkowej (druk nr 1836) przedsiębiorcy będą mogli dowiedzieć się, czy ich kontrahenci uczciwie i terminowo składają deklaracje, i płacą podatki. Dane takie udostępni Krajowa Administracja Skarbowa. Informowaliśmy o tym Państwa w artykule: Można będzie spytać w KAS, czy kontrahent płaci podatki.
Rząd proponuje, by przepisy o tajemnicy skarbowej nie były stosowane m.in. w odniesieniu do udostępnianych kontrahentowi podatnika prowadzącego działalność gospodarczą informacji o niezłożeniu przez podatnika deklaracji lub innych dokumentów, które muszą składać na podstawie przepisów ustaw podatkowych, nieujęciu lub ujęciu przez podatnika w deklaracji lub innych dokumentach czynności, do których był on zobowiązany na podstawie przepisów ustaw podatkowych oraz danych o zaleganiu lub niezaleganiu przez podatnika w podatkach wynikających z deklaracji lub innych dokumentów składanych przez podatników. Zgodnie z projektem informacje te będzie udostępniał organ podatkowy na wniosek przedsiębiorcy.
Projekt nowelizacji przewiduje także, że dowodami w postępowaniu podatkowym będą również dokumenty zgromadzone w trakcie działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej. Zaproponowano wyszczególnienie analiz „big data”, jako odrębnego środka dowodowego.
Decyzją posłów projektem zajmie się teraz Komisja Finansów Publicznych.
W ocenie Konfederacji Lewiatan projekt ustawy powinien zostać doprecyzowany w zakresie komu i w jakich przypadkach przysługiwać będzie udostępnienie informacji. Doprecyzowanie takie powinno zawęzić stosowanie przepisu o ograniczeniu tajemnicy skarbowej do sytuacji, w których uchylenie tajemnicy jest usprawiedliwione obiektywnymi przyczynami, a nie w celu zaspokojenia nadmiernej ciekawości konkurencji. Projekt należy przede wszystkim uzupełnić o definicję kontrahenta, z której wynikać będzie, że prawo do informacji przysługuje tylko przedsiębiorcom, którzy już współpracują z podatnikiem, a nie osobom, które dopiero mają zamiar podjąć współpracę.
Wątpliwości budzi także o jakich „innych dokumentach" jest mowa w art. 293 § 3 pkt 1 - definicja legalna deklaracji zawarta w art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej jest bowiem na tyle szeroka, że wydaje się, iż wszystkie dokumenty, które może składać podatnik mieszczą się w tej definicji.
Wyjaśnienia wymaga przepis art. 293 § 3 pkt 2, tj. w jaki sposób organ podatkowy bez przeprowadzenia kontroli podatkowej może przekazać informację o nieujęciu w deklaracji (lub nieznanych innych dokumentach) czynności, do których ujęcia był obowiązany na podstawie przepisów ustaw podatkowych. W praktyce podatnicy mają 3 miesiące na odliczenie VAT z faktur zakupu, w ramach JPK VAT weryfikacja odbywa się na podstawie miesięcznych rozliczeń. W takim wypadku uprawnione byłoby przekazywanie informacji o występowaniu różnic, a nie o ujęciu lub nieujęciu jakiegoś zdarzenia.
Odnosząc się do propozycji informowania zainteresowanego o zaleganiu lub niezaleganiu przez podatnika w podatkach (art. 293 § 3 pkt 3) wynikających z deklaracji lub innych dokumentów składanych na podstawie ustaw podatkowych, należy zwrócić uwagę, że podatek do zapłaty może wynikać także z decyzji organu podatkowego, która nie jest ani deklaracją, ani dokumentem składanym przez podatnika. Taka treść przepisu doprowadzi do tego, że kontrahent uzyska informację o zaległościach podatkowych wynikających z faktu, że podatnik nie zapłacił podatku wykazanego w deklaracji, zaś nie uzyska takiej informacji o zaległościach będących efektem wydania decyzji określającej / ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.
Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie Vademecum Głównego Księgowego Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |