Obowiązek przygotowania i opublikowania sprawozdania z realizacji strategii podatkowej dotyczy firm, których przychody przekroczyły 50 mln euro, oraz podatkowych grup kapitałowych. Według najnowszych danych Ministerstwa Finansów zobowiązanych do tego jest ponad 4 tys. spółek. Termin dotyczący realizowanej strategii za 2023 r. upływa 31 grudnia 2024 r. dla podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Dla pozostałych termin mija ostatniego dnia 12 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 27c ustawy o CIT sprawozdanie dotyczy m.in.:

  • stosowanych procedur i procesów wykonywania obowiązków podatkowych,
  • liczby przekazanych informacji o schematach podatkowych (MDR),
  • transakcji z podmiotami powiązanymi,
  • rozliczeń w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową,
  • planowanych lub podejmowanych działań restrukturyzacyjnych,
  • złożonych wniosków o wydanie interpretacji podatkowej czy wiążącej informacji stawkowej (WIS),

z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.

Informację trzeba podać na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego i poinformować o tym naczelnika urzędu skarbowego. Za brak realizacji tego wymogu grozi kara do 250 tys. zł.

 

Obszerne dokumenty, ale minimalny zakres danych

Jak przypomina Agnieszka Wnuk, doradczyni podatkowa, partnerka w Quidea, w tym roku duzi podatnicy oraz podatkowe grupy kapitałowe już po raz czwarty będą musiały wywiązać się z tego obowiązku.

- Właściwe przepisy nie zostały istotnie zmienione co do meritum od początku, czyli od 2021 r. Patrząc na stan prawny, można więc powiedzieć, że nie ma również podstaw do zmiany podejścia przedsiębiorców do tego obowiązku. Jednocześnie, mamy świadomość, że Ministerstwo Finansów na podstawie analiz opublikowanych dokumentów uznało, że cele regulacji nie do końca zostały osiągnięte, ponieważ zdecydowana większość firm przyjęła ścisłą interpretację przepisów i ujawniła informacje w minimalnym zakresie. Dotyczy to nie tylko firm, które nieznacznie przekraczają próg 50 mln euro przychodów, ale także największych koncernów w kraju. Z moich obserwacji wynika, że część opublikowanych sprawozdań z realizacji strategii podatkowej jest co prawda obszerna objętościowo, ale jednocześnie zakres faktycznie ujawnionych w nich danych jest absolutnie minimalny - mówi Agnieszka Wnuk.

Przypomina, że Ministerstwo Finansów, rozpoczynając w 2023 roku konsultacje wskazało, że celem jest zachęcenie firm do wykorzystywania sprawozdań o strategii do budowania ich pozytywnego wizerunku jako rzetelnego podatnika. Pojawiły się również sugestie, że obowiązki powinny zostać rozszerzone.

- Kierunek rozwoju praktyki dotyczącej strategii podatkowej jest więc wyraźny – należy się spodziewać, że co najmniej oczekiwania po stronie fiskusa – o ile nie wymogi ustawowe – będą się zwiększać. Nie oznacza to oczywiście, że przedsiębiorcy powinny w odpowiedzi już teraz istotnie rozbudować publikowane dokumenty. Pamiętajmy o wyłączeniu z obowiązku publikacji m.in. informacji objętych tajemnicą handlową. Rzetelna analiza w tym zakresie jest elementem należytej staranności w wywiązywaniu się z obowiązków - dodaje Agnieszka Wnuk. 

Czytaj w LEX: Konkurencyjność podatkowa gminy w kontekście posiadania lokalnej strategii podatkowej > >

 

Co wynika z opublikowanych strategii

Przypomnijmy, że celem wprowadzenia wymogu informowania o strategii podatkowej było zwiększenie świadomości konsumentów. Ówcześni przedstawiciele Ministerstwa Finansów wyjaśniali, że konsumenci powinni mieć dostęp do informacji, czy firmy, których towary kupują, nie wyprowadzają pieniędzy do rajów podatkowych. Jednak z informacji publikowanych przez największe spółki niewiele się dowiedzą. Sprowadzają się one zwykle do zapewnień, że spółka rzetelnie wywiązuje się ze wszelkich obowiązków podatkowych i unika ryzyka w obszarze podatków.

Przykładowo jedna z firm objętych obowiązkiem publikacji za 2022 r. podała na stronie internetowej, że "dysponuje odpowiednimi narzędziami i wykwalifikowanym personelem zapewniającym rzetelne wywiązywanie się przez spółkę z obowiązków o charakterze publicznoprawnym, w tym obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego". Inna z kolei informuje, że "wykazuje niską skłonność do podejmowania ryzyka w zakresie podatków". Jeszcze inna zaznacza, że "dąży do odpowiedzialnego pomnażania swej wartości dla inwestorów oraz realizacji celów innych interesariuszy, w tym społeczeństwa, z którego zasobów spółka korzysta prowadząc swą działalność i z którym Spółka chce dzielić się wypracowanymi zyskami poprzez terminowe płacenie podatków w należnych kwotach". Kolejna pisze, że "dba o prawidłowe i terminowe wywiązywanie się ze wszystkich obowiązków nakładanych przepisami prawa podatkowego, tak, aby spółka miała swój wkład w zapewnienie środków publicznych na umożliwienie lub wsparcie realizacji istotnych społecznie inicjatyw". 

Czytaj również: ​Frankowiczom grozi wysoki podatek za zwrócone odsetki

Czytaj także w LEX: Grupa spółek – definicja i praktyczne problemy holdingów > >

 

Nowość
CIT. Komentarz. Podatki i rachunkowość
-50%
Nowość

Paweł Małecki, Małgorzata Mazurkiewicz

Sprawdź  

Cena promocyjna: 184.5 zł

|

Cena regularna: 369 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 258.3 zł


Szansa na weryfikacje procedur

Jak mówi Łukasz Kempa, doradca podatkowy, dyrektor działu Doradztwa Podatkowego w KR Group, informacja o strategii podatkowej miała być „spowiedzią” podatników dotyczącą płaconych przez nich podatków. - Jednak taka, w której  napiszemy „za dużo”, może zachęcić organy podatkowe do podjęcia działań kontrolnych. Z drugiej strony pominięcie ważnego obszaru może również zwrócić na te obszar uwagę albo zostać, w skrajnym przypadku, uznane za niewykonanie obowiązków. Większość spółek wywiązuje się z obowiązku informowania o strategii, ale są też wyjątki. Co istotne, są już pierwsze przypadki postępowań w sprawie kar za brak poinformowania skarbówki o adresie strony internetowej, pod którym została opublikowana informacja o strategii podatkowej. Podatnikowi, który nie poinformował o tym adresie lub - co gorsza -  nie opublikował informacji o strategii, grozi kara do 250 tys. zł - mówi Łukasz Kempa.

Zwraca też uwagę na inny aspekt - przygotowanie informacji o strategii podatkowej należy traktować jako szansę na weryfikację tego, jak zarządzane są kwestie podatkowe w danej organizacji. Warto, by osoby odpowiedzialne za podatki zastanowiły się, jakie procedury zostały już wdrożone w przedsiębiorstwie, czy faktycznie funkcjonują i zidentyfikowały ewentualne braki. Część firm powiela informacje o realizacji strategii w poprzednich lat. Należy jednak uważać, by były to informacje aktualne. 

- Wdrożenie odpowiednich procedur podatkowych, które nie pozostają „na papierze”, tylko są faktycznie stosowane, jest kluczowe, by zapewnić zgodność działania z przepisami i zminimalizować ryzyko odpowiedzialności karnoskarbowej - mówi Łukasz Kempa.

Sprawdź także w LEX: Niezbędny zakres współdziałania podatnika i organu podatkowego dla obiektywnego rozstrzygnięcia sprawy podatkowej. Glosa do wyroku WSA z dnia 17 lutego 2016 r., I SA/Kr 2011/15 > >