Chodziło o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kwot wypłacanych przez firmę kurierską z tytułu odszkodowań za uszkodzenie lub utratę przesyłki. Spółka podpisuje ze swoimi klientami umowy, które określają warunki wykonania tej usługi. Jednak w trakcie transportu przesyłek może dojść do różnych sytuacji: uszkodzenia towaru lub jego kradzieży. Na te okoliczności podpisywane umowy zawierają zapisy dotyczące kar i odszkodowań, jakie spółka w takim przypadku będzie musiała zapłacić.

Zobacz również: Czy wypłacone odszkodowanie możemy potraktować jako KUP? >>

Ugoda a koszty uzyskania przychodów >>

Związek wypłacanego odszkodowania z przychodem podatnika

Spółka uważała, że wydatki te należy zakwalifikować do kosztów podatkowych. Przekonywała, że kwoty wypłacone za powstanie szkód w towarze mają na celu uzyskanie przychodu albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Przy czym wskazywała, że wypłaty tych odszkodowań wiążą się bezpośrednio z wykonywanymi przez nią usługami przewozowymi, a obowiązek ich zapłaty wynika z zawartych z kontrahentami umów, zleceń i regulaminu przewozów. Dodatkowo spółka podkreślała, że wydatki te nie mieszczą się w katalogu kosztów wyłączonych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

 

Jednak dyrektor izby skarbowej w Warszawie zajął inne stanowisko. Jego zdaniem odszkodowania wypłacane przez spółkę w przypadku utraty, ubytku lub uszkodzenia przesyłki świadczą o wadliwym i niezgodnym z umową wykonaniu usługi. Tym samym podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT.  

 

Cena promocyjna: 181.3 zł

|

Cena regularna: 259 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Podatniczka nie poddawała się i dochodziła swoich racji przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie (III SA/Wa 1352/15). WSA uwzględnił skargę i uchylił interpretację indywidualną. Sąd zwrócił uwagę, że organ bezpodstawnie zakwestionował prawo spółki do zaliczenia do kosztów odszkodowań z tytułu utraty przesyłki.

Zobacz również: NSA: Nie ma automatycznego powrotu do ryczałtu >>

Świąteczne prezenty dla klientów kosztem podatkowym >>

Odszkodowania a koszty uzyskania przychodów w CIT >>

Liczy się tytuł odszkodowania

30 listopada br. Naczelny Sąd Administracyjny (II FSK 3420/16) zaaprobował rozstrzygnięcie WSA. Sąd wyjaśnił, że jeżeli strata powstała, czy to w środkach trwałych, czy to środkach obrotowych i nie można postawić podatnikowi zarzutu niestarannego działania w danej branży w danych okolicznościach, to podatnik ma prawo zaliczyć stratę do kosztów. Natomiast co do kradzieży NSA wypowiedział się, że należy ją traktować jako zdarzenie, które skutkuje niewykonaniem umowy, a nie nienależytym wykonaniem umowy. Konkludując sąd stwierdził, że niewykonanie zobowiązania jest odmiennym tytułem, uprawnieniem do żądania odszkodowania niż nienależyte wykonanie zobowiązania. W konsekwencji spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów kwoty wypłacanych odszkodowań z tytułu utraty (skradzionych) przesyłek.