Zgodnie z przepisami ustawy o doradztwie podatkowym zmienionymi przez ostatnią nowelizację (z 2014 r.), Państwowa Komisja Egzaminacyjna do Spraw Doradztwa Podatkowego (dalej – Komisja Egzaminacyjna) może zawierać z uczelniami, których jednostki organizacyjne są uprawnione do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk ekonomicznych lub nauk prawnych umowy, o których mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym, określające realizowany przez uczelnię program kształcenia obejmujący zakres wiedzy i umiejętności wymaganych w części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego. Do podpisywania takich umów w imieniu Komisji Egzaminacyjnej uprawniony jest jej Przewodniczący.
Uchwałą Komisji Egzaminacyjnej z 23 lutego br. określono wytyczne dotyczące rozpatrywania wniosków uczelni o zawarcie umów, o którym mowa wyżej. Z wnioskiem o zwarcie umowy z Komisją Egzaminacyjną będzie mógł wystąpić rektor uczelni lub osoba przez niego upoważniona. Wniosek powinien określać poziom i profil kształcenia oraz kierunek (albo kierunek i specjalność w ramach danego kierunku) studiów wyższych, których program kształcenia obejmuje zakres wiedzy i umiejętności wymaganych w części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego. Jeśli Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej nie stwierdzi braków formalnych, wniosek trafia do trzyosobowego zespołu, który zajmie się analizą i oceną merytoryczną wniosku, w razie potrzeby wystąpi do uczelni o dodatkowe dokumenty lub informacje, uzgodni treść umowy, przedstawi Komisji Egzaminacyjnej swoje stanowisko w sprawie zawarcia umowy (z uzasadnieniem) i wreszcie przedstawi Komisji proponowaną treść umowy wraz z rekomendacją zawarcia umowy. Uchwałę zatwierdzającą treść umowy podejmuje Komisja Egzaminacyjna, a podpisuje ją w imieniu Komisji jej Przewodniczący.