Odpowiedź:
Korektę faktury sprzedaży na zmniejszenie przychodu w związku z tym, że umowa nie może być zrealizowana, należy księgować w dacie dokonania korekty (wystawienia faktury korygującej).
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 12 ust 3j-3m ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.p. – jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Jeżeli w okresie rozliczeniowym w którym korygowane są przychody, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody. Powyższych zasad nie stosuje się, jeżeli korekta dotyczy przychodu związanego z zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu.
W przedstawionej sytuacji korekta nie jest spowodowana błędem, wobec czego należy ją księgować na bieżąco, w dacie wystawienia faktury korygującej. Należy jednak zauważyć, że przychód należy skorygować, jeżeli wcześniej był on wykazany. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).
Jeżeli zatem podatnik wystawia faktury na poczet montażu wykonanego w przyszłości (faktury zaliczkowe), to nie powinien rozpoznawać przychodu podatkowego w dacie wystawienia faktury zaliczkowej. Tym samym korekta tej faktury do zera również nie wywoła skutków podatkowych. Jeżeli jednak faktura jest wystawiana za wykonanie określonych czynności – kwoty z niej wynikające są przychodem, a tym samym korekta do zera wywołuje skutki podatkowe.
Dodatkowo warto zaznaczyć, że postępowanie podatnika jest prawidłowe i ma na celu po pierwsze bezpieczeństwo firmy (podatnik podejmuje świadczenie usług po otrzymaniu pieniędzy, a zwrot dokonywany jest po odesłaniu faktury korygującej). Po drugie – przyjęcie takiego rozwiązania daje gwarancje klientom, że nie stracą swoich pieniędzy, jeżeli usługa nie będzie mogła być wykonana. Jest to zatem postępowanie w pełni uzasadnione.
Paweł Ziółkowski, autor współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono 4.07.2016 r.
Kiedy ująć w księgach korektę faktury sprzedaży na zmniejszenie przychodu w związku ze zwrotem należności, jeśli okaże się, że umowa nie może być zrealizowana?
Ekspert Vademecum Głównego Księgowego odpowiada na pytanie Użytkownika programu:Kiedy ująć w księgach korektę faktury sprzedaży na zmniejszenie przychodu w związku ze zwrotem należności, jeśli okaże się, że umowa nie może być zrealizowana?Sprawdzamy u osób fizycznych możliwość montażu paneli na dachu. Pobieramy opłaty, wystawiamy faktury. Po otrzymaniu zapłaty sprawdzamy możliwości instalacji. Jeżeli okaże się, że takowej nie ma wystawiamy korekty faktur, które wysyłamy do tych osób fizycznych. Po otrzymaniu podpisanej korekty zwracamy pieniądze.Czy postępujemy prawidłowo? Kiedy pomniejszamy przychód podatkowy?