Każdego roku ponad 13 milionów nowych samochodów osobowych jest rejestrowanych w UE, podczas gdy ponad 3 miliony z nich jest transportowanych do innego państwa członkowskiego - czytamy w komunikacie KE. Rejestracja i obieg podatków nie jest zharmonizowany w UE, stąd ryzyko podwójnego opodatkowania obywateli i przedsiębiorstw oraz fragmentacji jednolitego rynku.
Komisja przypomniała, że w 2005 r. starała się rozwiązać problem i znieść podatki rejestracyjne. Do tej pory państwa członkowskie nie zdołały osiągnąć jednomyślnego porozumienia w sprawie tego wniosku.
W swoim sprawozdaniu na temat obywatelstwa UE 2010 Komisja określiła podwójne opodatkowanie samochodów jako przeszkodę dla swobodnego przemieszczania się w UE i ogłosiła, że będzie pracować nad jej rozwiązaniem. W 2012 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący uproszczenia ponownej rejestracji pojazdów silnikowych, przeniesionych do innego państwa członkowskiego, co może prowadzić do oszczędności co najmniej 1,5 miliardów euro rocznie dla firm, obywateli i organów rejestrujących.
Komisja poinformowała, że otrzymuje liczne pytania i skargi dotyczące transgranicznego opodatkowania samochodów. W związku z powyższym KE wydała komunikat, który określa podstawowe zasady funkcjonowania jednolitego rynku samochodów.
Dokument jest dostępny w wersji angielskiej na stronie internetowej Komisji Europejskiej.