Znowelizowane przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewidują poszerzenie zakresu wiążących interpretacji prawa. Nowe przepisy stanowią, że przedsiębiorca może złożyć wniosek o interpretację prawa podatkowego nie tylko do organu podatkowego, ale i do ZUS - w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Możliwe będzie także złożenie wniosku o wydanie wiążącej interpretacji w zakresie innych danin publicznoprawnych. Wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć już zaistniałych zdarzeń, albo mających mieć dopiero miejsce w przyszłości. Podobnie jak w przypadku interpretacji podatkowych według dotychczas obowiązujących przepisów, we wniosku o interpretację przedsiębiorca jest zobowiązany przedstawić stan faktyczny sprawy, tzn. czego sprawa dotyczy lub opisać zdarzenie przyszłe, którego interpretacji prawnej domaga się wnioskodawca. We wniosku należy także przedstawić własne stanowisko w sprawie.

Udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji, na którą przysługuje odwołanie. Według nowych przepisów wniosek o wydanie interpretacji podlega opłacie w wysokości 40 zł., którą należy wpłacić w ciągu 7 dni od złożenia wniosku. Brak uiszczenia opłaty spowoduje, że wniosek nie zostanie rozpatrzony.

Opłaty za interpretację stanowią dochód budżetu państwa, Narodowego Funduszu Zdrowia lub jednostki samorządu terytorialnego.
Tak jak dotychczas to miało miejsce w przypadku interpretacji podatkowych, interpretację organ podatkowy lub ZUS będzie musiał wydać bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 30 dni od otrzymania od wnioskodawcy kompletnego i opłaconego wniosku. W razie niewydania interpretacji w terminie uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji, została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska przedsiębiorcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji.
Nowe przepisy stanowią, że interpretacja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, jednakże nie może być on obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi, lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej informacji. Interpretacja jest wiążąca dla organów administracji publicznej właściwych dla przedsiębiorcy i może zostać zmieniona wyłącznie w drodze wznowienia postępowania. Nie będą zmieniane interpretacje, w wyniku których nastąpiły nieodwracalane skutki prawne.

Zgodnie z nowymi przepisami, przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie będzie musiał płacić zaliczek na poczet podatku dochodowego oraz składać deklaracji VAT. Natomiast opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne (rentowych i emerytalnych) będzie dobrowolne.

W okresie zawieszenia działalności właściciele firm będą składać „zerowe" roczne rozliczenie podatku dochodowego. Będą mogli prowadzić działania służące podtrzymaniu działalności, m.in. opłacać czynsz czy podatek od nieruchomości.
Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i innych ustaw z dnia 10 lipca br. została kilka dni temu podpisana przez prezydenta. Większość przepisów wejdzie w życie po upływie 45 dni od dnia ogłoszenia nowelizacji w Dzienniku Ustaw.