Odpowiedź:
W świetle stanowiska organów podatkowych, aby dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze, tj. skorygować dane podmiotu umowy sprzedaży z jednego istniejącego realnie, na drugiego mającego również swój byt cywilnoprawny i podatkowy, należy wystawić fakturę korygującą, a następnie ponownie fakturę.
Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie Vademecum Głównego Księgowego Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) – dalej u.p.t.u. w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
2) udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
– podatnik wystawia fakturę korygującą.
W świetle powyższej regulacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 22 maja 2015 r., IPPP2/4512-187/15-4/MAO wyjaśnia, że po wystawieniu faktury sprzedaży nie ma możliwości zmiany danych nabywcy poprzez wystawienie noty korygującej. Aby dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze, tj. skorygować dane podmiotu umowy sprzedaży z jednego istniejącego realnie, na drugiego mającego również swój byt cywilnoprawny i podatkowy należy wystawić fakturę korygującą, a następnie ponownie fakturę. Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą „zerującą” do faktury sprzedaży zawierającej błędne dane nabywcy, a następnie wystawić poprawną fakturę sprzedaży na właściwego nabywcę. Wówczas nabywca towaru otrzymuje nową prawidłową fakturę sprzedaży, zaś osoba fizyczna (błędnie wskazana na fakturze jako nabywca) otrzymuje oryginał faktury korygującej transakcję do zera.
Przedstawione powyżej stanowisko nie jest korzystne dla podatnika bowiem w takiej sytuacji podatnik w zasadzie powinien uzyskać potwierdzenie odbioru faktury korygującej od pierwotnie wskazanego odbiorcy w celu jej uwzględnienia w rejestrze sprzedaży, a z drugiej strony musi z datą wsteczną rozliczyć prawidłową fakturę.
Można jednak spotkać się z innym stanowiskiem odwołującym się do art.106j ust. 5 u.p.t.u. dającym możliwość wystawienia faktury korygującej również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Takie rozwiązanie rodzi obowiązek wystawienia faktury korygującej i jej doręczenia prawidłowemu odbiorcy wadliwie wystawionej faktury i zastąpienie jej taką fakturą korygującą.
W świetle jednak zaprezentowanego stanowiska w powyższej interpretacji moim zdaniem to drugie rozwiązanie może zostać zakwestionowane przez organy podatkowe dlatego też uważam, że jeżeli chcieliby Państwo skorzystać z takiego rozwiązania to powinni Państwo zwrócić się (w celu potwierdzenia możliwości jego stosowania) do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
Artur Kowalski, autor współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono 3.06.2016 r.