Pytanie użytkownika Vademecum Głównego Księgowego:
W jaki sposób zaksięgować fakturę w spółce z o.o., która dotyczy szkolenia pracowników?
Faktura jest w kwocie 28.000 zł, z czego 80% jest finansowane przez fundusze unijne (stanowi pomoc de minimis), natomiast 20% jest finansowane ze środków spółki. Faktura jest wystawiona ze stawką VAT - zw. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Odpowiedź
Fakturę za szkolenie należy zaksięgować w sposób typowy, czyli przykładowo zapisem:
Wn konto 405 Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia - 28.000 zł
Ma konto 202 Rozrachunki z dostawcami krajowymi - 28.000 zł.
Z kolei przyznane spółce środki (jako pomoc de minimis) należy zaksięgować przykładowo zapisem:
Wn konto 249 Inne rozrachunki i rozliczenia - 20.000 zł
Ma konto 762 Dotacje, subwencje, dopłaty - 20.000 zł.
Fakt sfinansowania części kosztu szkolenia ze środków unijnych nie wpływa na sposób ujęcia kosztu w księgach rachunkowych.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z 29.09.1994 r. o rachunkowości - dalej u.o.r. - zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, ujmuje się w księgach rachunkowych i wykazuje w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną.
Z kolei stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h u.o.r. przez pozostałe koszty i przychody operacyjne rozumie się koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, a w szczególności koszty i przychody związane z przekazaniem lub otrzymaniem nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny aktywów, w tym także środków pieniężnych na inne cele niż dopłaty do cen sprzedaży, nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych.
Jak zaksięgować fakturę za szkolenia pracowników, częściowo finansowaną ze środków unijnych?
Fakt sfinansowania części kosztu szkolenia ze środków unijnych nie wpływa na sposób ujęcia kosztu w księgach rachunkowych.