Jak przekonać klienta, aby księgowość i podatki swojej firmy powierzył doradcy podatkowemu?
Przede wszystkim warto podkreślić, że doradcy podatkowi są zobowiązani przez ustawę i zasady etyki zawodowej do zachowania tajemnicy zawodowej. Obowiązek ten jest nieograniczony w czasie i trwa także po ustaniu umowy z klientem i po zaprzestaniu wykonywania zawodu doradcy podatkowego albo skreśleniu go z listy doradców podatkowych. Klient ma przy tym pewność, że nie tylko wszelkie dokumenty i dane, ale także wszystkie informacje przekazane doradcy podatkowemu, a także jego pracownikom, nie mogą być ujawniane osobom trzecim. Ochrona tajemnicy zawodowej rozciąga się również na postępowanie karne – z tajemnicy zawodowej może zwolnić doradcę podatkowego wyłącznie sąd (podobnie jak w przypadku adwokatów, radców prawnych, lekarzy i dziennikarzy).
Każdy doradca podatkowy musi posiadać (obowiązkowe z mocy ustawy) ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu czynności zawodowe. Na każde żądanie klienta ma on obowiązek okazania aktualnej polisy (lub innego dokumentu potwierdzającego zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia OC). Krajowa Rada Doradców Podatkowych czuwa nad wywiązywaniem się przez doradców z tego obowiązku prowadząc kontrole.
Weryfikacja obowiązków gwarantujących wysoką jakość usług dotyczy także stałego podnoszenia kwalifikacji. Klient kancelarii podatkowej powinien wiedzieć, że doradca podatkowy na bieżąco aktualizuje swoją wiedzę i musi uzyskiwać punkty w ramach systemu stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Doradca podatkowy – w przeciwieństwie do księgowych i biegłych rewidentów – może reprezentować klientów w zakresie sądowej kontroli decyzji i postanowień wydanych przez organy podatkowe. Może zatem być pełnomocnikiem klienta w sprawach z zakresu obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.
Klient powinien wiedzieć, jakie korzyści wynikają ze współpracy z doradcą podatkowym i na jaką ochronę może liczyć. Rolą doradcy jest poinformowanie o tym klienta w jasny i rozumiały sposób.