Firma prowadząca działalność w zakresie usług medycznych prowadzi KPiR, czasem jest „organizatorem" zabiegu medycznego wykonywanego przez inne zakłady opieki zdrowotnej, które wystawiają rachunki na naszą firmę. My później wystawiamy rachunek za całość usługi pacjentowi, uwzględniający wszystkie składniki usługi np. zabieg, USG, i nasze konsultacje. Czy rachunki od innych firm medycznych powinny być ewidencjonowane w rubryce „pozostałe wydatki" czy „zakup materiałów i towarów handlowych"?
Na przełomie roku mogą być to usługi w toku, ale nie ma tu wartości zużytych materiałów, są tylko usługi cząstkowe do nie zakończonej usługi medycznej.
Koszty usług medycznych, wykonywanych przez inne zakłady opieki medycznej, ujmuje się w kolumnie 13 księgi.
Kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. W kolumnie 11 wpisuje się koszty uboczne związane z zakupem (np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze). Kolumna 12 jest przeznaczona do wpisywania wynagrodzeń brutto wypłacanych pracownikom, zaś kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.):
a) towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym; towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej,
b) materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi,
c) materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości,
d) wyrobami gotowymi są wyroby własnej produkcji, których proces przerobu został całkowicie zakończony, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze, prace projektowe, geodezyjno-kartograficzne, zakończone roboty, w tym także budowlane,
e) produkcją niezakończoną jest produkcja w toku oraz półwyroby (półfabrykaty), to jest niegotowe jeszcze produkty własnej produkcji, a także wykonywane roboty, usługi przed ich ukończeniem,
f) brakami są nieodpowiadające wymaganiom technicznym wyroby własnej produkcji, całkowicie wykończone bądź też doprowadzone do określonej fazy produkcji; brakami są również towary handlowe, które na skutek uszkodzenia lub zniszczenia w czasie transportu bądź magazynowania utraciły częściowo swą pierwotną wartość,
g) odpadami są materiały, które na skutek procesów technologicznych lub na skutek zniszczenia albo uszkodzenia utraciły całkowicie swą pierwotną wartość użytkową.
W kolumnie 10 wpisuje się więc koszty zakupu towarów i materiałów. Z treści pytania wynika, że przedmiotem zakupu są usługi, a zatem należy je wpisać do kolumny 13.