Podatnik handlujący samochodami używanymi rozlicza podatek VAT na zasadach tzw. VAT-marża i zasadach ogólnych. Cały swój obrót ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej obrót ze sprzedaży opodatkowanej na zasadzie VAT-marża ewidencjonuje wpisując ze stawką 0 % kwotę nabycia (wartość zakupionego pojazdu), a ze stawką 22 % kwotę marży. Pozostały obrót, na zasadach ogólnych, jest także ewidencjonowany na kasie fiskalnej. Po zamknięciu miesiąca podatnik drukuje miesięczny raport szczegółowy i fiskalny i jedną pozycję zapisu wprowadza do zbroszurowanej ewidencji VAT sprzedaży.
W trakcie przeprowadzonej u podatnika kontroli podatkowej zakwestionowano sposób prowadzenia ewidencji tylko za pomocą kasy fiskalnej. Zdaniem kontrolujących, podatnik powinien prowadzić jeszcze jedna ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Jednocześnie w trakcie kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości w podstawie opodatkowania i sposobie obliczania podatku.
Zdaniem podatnika, której wystąpił o interpretację, nie musi on prowadzić dodatkowej szczegółowej ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, ponieważ prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego w kasie fiskalnej, w której dodatkowo ma wprowadzony podział obrotu o którym mowa w art. 120 ust. 15, a prowadzenie jeszcze jednej ewidencji sprzedaży byłoby niepotrzebnym dublowaniem zapisów dokonanych w kasie fiskalnej, skoro wydruk raportu dziennego lub miesięcznego z kasy zawiera dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu początkowo uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe, jednak jego interpretacja została zaskarżona i uchylona przez WSA w Gorzowie Wielkopolskim. Sąd stwierdził, że ewidencja podatkowa nie jest i nie może być prowadzona ,,sama dla siebie". Trzeba mieć przede wszystkim na uwadze cel, wyraźnie określony w ustawie o VAT, któremu ma służyć nałożenie na podatnika obowiązków ewidencyjnych. Jest nim dysponowanie przez podatnika danymi ,,służącymi do prawidłowego sporządzenie deklaracji podatkowej" (art. 109 ust. 3), a w odniesieniu do art. 120 ust. 5 "danymi określonymi tym przepisem niezbędnymi do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej".
Biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku tego sądu z dnia 10 marca 2010 r., sygn. akt I SA/Go 57/10 stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego zostało uznane za prawidłowe. Skoro wnioskodawca w prowadzonej przy użyciu kasy fiskalnej ewidencji wykazuje cały obrót i dokonał stosownego podziału, co umożliwiło mu sporządzenie deklaracji VAT-7, to ewidencja taka spełnia wszystkie wymogi określone w ustawie i w rozporządzeniu wykonawczym do niej. Wnioskodawca nie jest więc zobowiązany do prowadzenia odrębnej ewidencji.
źródło: www.mf.gov.pl