EFRAG zwróciła jednocześnie uwagę, żeby przy wprowadzaniu określonych rozwiązań uwzględnić możliwość ich w miarę bezkosztowej implementacji dla małych i średnich jednostek. W swoim komentarzu EFRAG zaproponowała również uwzględnienie rozwiązań, które obowiązują obecnie w pełnym zestawie MSR/MSSF, a mogłyby zostać wprowadzone również dla jednostek z sektora MŚP.
MSSF dla MŚP stanowi kompleksowy standard, który opublikowano po raz pierwszy w 2009 r. Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB) wskazała, że ma on zastosowanie przy sporządzaniu sprawozdań finansowych ogólnego przeznaczenia i innych form sprawozdawczości finansowej jednostek, które w wielu krajach są określane różnymi terminami takimi jak „małe i średnie przedsiębiorstwa” (MŚP), jednostki prywatne i jednostki niebędące jednostkami zainteresowania publicznego.
Rozwiązania wprowadzone w MSSF dla MŚP zostały oparte na rozwiązaniach obowiązujących w świetle pełnego zestawu MSR/MSSF z odpowiednimi uproszczeniami uwzględniającymi specyfikę mniejszych jednostek. Zmiany, jakie od 2009 r. IASB wprowadziła do pełnego zestawu MSR/MSSF oraz fakt opracowania nowych standardów doprowadził do potrzeby aktualizacji standardu dla małych i średnich przedsiębiorstw.
W swoim komentarzu, do wersji wstępnej zmian proponowanych przez IASB, EFRAG poparła propozycję ujednolicenia rozwiązań dla MŚP z rozwiązaniami obowiązującymi w MSR 12 w zakresie odroczonego podatku dochodowego. Zdaniem EFRAG już obecnie większość jednostek ustala aktywa i zobowiązania z tytułu odroczonego podatku dochodowego zgodnie z MSR 12. Ujednolicenie tych rozwiązań nie powinno zatem prowadzić do wzrostu kosztów ponoszonych przez MŚP w związku z dostosowaniem wymogów sprawozdawczych w tym zakresie.
EFRAG wskazała, że zmiany, jakie będą w przyszłości wprowadzane do MSSF dla MŚP powinny być oparte na obowiązujących MSR/MSSF, a nie na standardach (poprawkach standardów), które jeszcze nie zostały wdrożone. Zdaniem EFRAG najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby możliwość wprowadzenia zmian do MSSF dla MŚP, wynikających z określonych MSR/MSSF, była rozważana dopiero w trakcie przeglądu powdrożeniowego danego standardu.
EFRAG wskazała również w swoim komentarzu, że jest zasadniczo przeciwna wprowadzaniu alternatywnych rozwiązań dla MŚP. Zbyt duże możliwości wyboru prowadzą bowiem do zmniejszenia porównywalności sprawozdań finansowych sporządzanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa, a także zwiększają stopień skomplikowania tego standardu oraz koszty związane z jego zastosowaniem. Niemniej jednak, przy rozważaniu alternatywnych rozwiązań należy uwzględnić fakt, że jednostki funkcjonują w różnym otoczeniu gospodarczym i niektóre rozwiązania mogą nie być możliwe do zastosowania przez niektóre MŚP (i wówczas alternatywne rozwiązanie jest uzasadnione).
Dodatkowo, EFRAG zasugerowała, żeby rozważyć możliwość zastosowania przez małe i średnie przedsiębiorstwa:
- modelu wyceny w wartości przeszacowanej w odniesieniu do środków trwałych w oparciu o rozwiązania MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe,
- opcji aktywowania kosztów bezpośrednio związanych z nabyciem, wytworzeniem lub budową dostosowywanego składnika aktywów, w sposób podobny do rozwiązania wynikającego z MSR 23 Koszty finansowania zewnętrznego,
- opcji aktywowania kosztów związanych z pracami rozwojowymi w sposób zbliżony do rozwiązań obowiązujących według MSR 38 Wartości niematerialne.
Artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego