Zanim padnie pierwsze słowo…
Jak czytamy w artykule J. Zenn, w którym autorka podaje 11 wskazówek jak wywrzeć dobre wrażenie już przy pierwszym spotkaniu, warto mieć świadomość, że jeszcze zanim otworzymy usta i podamy sobie rękę na przywitanie, możemy „zawalczyć” o punkty u naszego rozmówcy. To ważne szczególnie w kontaktach biznesowych. Jak pisze Zenn, istotna jest nie tylko otwarta pozycja ciała (nie wolno krzyżować ramion, zaciskać dłoni w pięści), właściwy uścisk dłoni (lepiej unikać „zdechłej ryby” i „łamacza kości), ale także wychylenie się w kierunku rozmówcy, aby okazać zainteresowanie oraz umiarkowana gestykulacja. Warto uważać na gesty intepretowane w mowie ciała jako świadczące o nieuczciwości – unikanie kontaktu wzrokowego czy dotykanie dłonią ust. Wskazana jest ostrożność w zakresie tzw. stref społecznych, czyli optymalnych odległości, jakie należy zachować w kontaktach między ludźmi. Przykładowo dystans dla ludzi obcych i znajomych, z którymi nie wiążą nas zażyłe stosunki wynosi ok. 120-360 cm.
Na to jak jesteśmy odbierani przez otoczenie wpływa też intensywność i ton naszego głosu. Z badań wynika, że ludzie o narastającym tembrze głosu są postrzegani jako mniej kompetentni, niezależnie od tego, co w danej chwili mówią. Ten, kto mówi szybko jest z kolei uważany za pewnego siebie. Zdecydowanie źle wypadają osoby nadużywające „wypełniaczy”, w rodzaju, „yyy”, „prawda”, „tak?”. Aby sprawdzić, jak jest odbierane to, co mówimy, dobrze jest nagrać jakąś wypowiedź, np. prezentację dla klienta – wtedy wszystko wyjdzie na jaw.
Podczas rozmowy
Autorka jedenastu rad dla osób, którym zależy na wywarciu dobrego wrażenia zaleca dbać o pozytywny, prosty i jasny przekaz – ludzie, którzy dobrze poczują się w naszym towarzystwie, chętnie będą kontynuować relacje zawodowe.
Doskonale wiemy, że wygląd zewnętrzny ma duży wpływ na to, jak jesteśmy oceniani. Czystość, schludność i dopasowanie ubioru do okazji to podstawa. J. Zenn zwraca jednak uwagę na inny aspekt i pisze: „pamiętaj, że jesteś marką, wizytówką firmy - zwłaszcza będąc jej właścicielem. Dlatego dbaj o to, by twój wygląd świadczył o niej jak najlepiej”.
Źródło: How to Make a Good First Impression: 11 Tips to Try, Jacqueline Zenn blog.hubspot.com