W Przemyślu odbywają się ogólnopolskie obchody Dnia Służby Celnej. Kapica nawiązując do tego święta powiedział, że jest to dobry moment na przedstawienie nowych perspektyw i zadań, jakie SC będzie realizować w najbliższych latach.
Zaznaczył, że nowa strategia skoncentrowana będzie na zadaniach na granicy, tak, aby lepiej obsługiwani byli klienci SC, czyli przedsiębiorcy i podróżni.
„Właśnie perspektywa klienta stała się dla nas głównym motorem szukania nowych rozwiązań, które ulżą i budżetowi państwa, gospodarce i przedsiębiorcom” - podkreślił Kapica.
Szef SC dodał, że przedsiębiorcy oczekują przede wszystkim skrócenia czasu odpraw. Kapica zapowiedział, że nowa strategia będzie dążyć do tego celu poprzez m.in. zwiększenie elastyczności odpraw oraz „cyfryzację tam, gdzie to jest możliwe, kolejnych czynności”.
Jednym z najważniejszych elementów nowej strategii będzie program i-granica. Jak wyjaśnił wiceminister finansów, oznacza to granicę: inteligentną, innowacyjną i integrującą.
„Chcemy żeby i-granica oznaczało inteligentne zarządzanie granicą, abyśmy szukali innowacyjnych rozwiązań i konsekwentnie je wdrażali. I-granica to dla nas też możliwość integracji służb, bo jesteśmy przekonani, że sprawna obsługa podróżnych to nie tylko zadanie SC. Bez współpracy i partnerstwa po obu stronach granicy nie będzie dobrych rezultatów” - stwierdził Kapica.
Pytany o koszty wprowadzenia strategii, odpowiedział, że na jej realizację wystarczą te pieniądze, którymi SC będzie dysponować w ramach swojego budżetu.
„Uważam, że administracja publiczna jest w wystarczającym stopniu finansowana, trzeba je (pieniądze) tylko w odpowiedni sposób ukierunkować i wykorzystać. Nie wydawać bez planu, ale zgodnie z planem. Będziemy wydawać środki, które mamy, zgodnie z pewnym celem” - zaznaczył.
Służba Celna odprawia rocznie 10 mln ciężarówek, dwa miliony samochodów osobowych oraz ponad 37 mln podróżnych. Obsługuje sektor przynoszący 30 proc. budżetu państwa.
huk/ mki/ jbr/