Dyrektor urzędu kontroli skarbowej nie jest uprawniony do rozwiązywania stosunku pracy z inspektorem kontroli skarbowej. Takie stanowisko przedstawił Dyrektor Departamentu Kontroli Skarbowej w piśmie z dnia 15 grudnia 2010 r., KS10/682/42/GJC/10/8140.
Dyrektor Departamentu w piśmie skierowanym do Dyrektorów Urzędu Kontroli Skarbowej podkreślił, że ustawodawca powierzył kompetencje w zakresie odwoływania i rozwiązywania stosunku pracy inspektora Generalnemu Inspektorowi Kontroli Skarbowej. Przepisy nie uzależniają tu jednak odwołania inspektora od wniosku dyrektora urzędu kontroli skarbowej. Niemniej jednak dyrektorzy urzędów powinni przekazywać wnioski o odwołanie do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej wraz z uzasadnieniem oraz dokumentami niezbędnymi do stwierdzenia wystąpienia przesłanek odwołania inspektora. Należy podkreślić, iż właściwym do składania i odbierania oświadczeń woli, w związku z rozwiązaniem stosunku pracy za porozumieniem stron lub rezygnacją inspektora ze stanowiska, także jest wyłącznie Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.
Wygaśnięcie stosunku pracy inspektora stwierdza Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej. Jest to oświadczenie wiedzy potwierdzające moment wystąpienie tych okoliczności i ustanie stosunku pracy.
Powyższe wskazuje, że dyrektor urzędu kontroli skarbowej nie jest uprawniony do rozwiązywania stosunku pracy z inspektorem kontroli skarbowej. Jednak, jako pracodawca dyrektor urzędu obowiązany jest stosować przepisy w zakresie obliczania terminów wypowiedzenia, wydawania świadectwa pracy, obowiązku odebrania legitymacji służbowej i znaku identyfikacyjnego).
Rozwiązania wprowadzone nowelizacją z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 127, poz. 858) w zakresie rozwiązania stosunku pracy z inspektorem kontroli skarbowej oraz wygaśnięcia stosunku pracy inspektora, generalnie stawiają inspektorów w sytuacji bardziej korzystnej, jeżeli chodzi o trwałość ich stosunku pracy, niż pozostałych pracowników administracji podatkowej i celnej. Zanim jednak w życie weszła nowelizacja, o której mowa inspektorzy kontroli skarbowej nie posiadali szczególnej ochrony stosunku pracy, gwarantującej niezależność w trakcie czynności kontrolnych. Uzyskanie statusu urzędnika służby cywilnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, zapewniało im co prawda większą ochronę przed rozwiązaniem stosunku pracy, ale nie przed utratą statusu inspektora kontroli skarbowej.
Michał Malinowski
źródło: D. Zalewski, Rozwiązanie i wygaśnięcie stosunku pracy inspektora kontroli skarbowej, LEX Administracja Skarbowa