W sprawie chodziło o uznanie przez fiskusa, że otrzymane od gminy przez zakład gospodarki komunalnej dotacje do 1m3 wody i ścieków po centralizacji VAT nie będą objęte zakresem ustawy o VAT. Chodziło o gminę, w której strukturze organizacyjnej znajduje się m.in. zakład budżetowy – Zakład Gospodarki Komunalnej. Zakład otrzymuje od gminy dotacje przedmiotowe, traktowane, jako związane z działalnością gospodarczą dopłaty do ceny, opodatkowane podatkiem VAT. Wyrażone są one, jako dopłata do ceny 1m3 wody i ścieków. Do 31 grudnia 2016 r. zakład, jako odrębnie od gminy zarejestrowany podatnik VAT, ujmował w swoich rejestrach sprzedaży i deklaracjach (VAT-7) podatek należny. Traktował bowiem przekazywane mu przez gminę dopłaty do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, jako dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę, tj. na wysokość ustalonych dla odbiorców taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. W konsekwencji zakład nadal rozlicza więc z tego tytułu podatek należny. Wątpliwości gminy dotyczą kwestii, czy otrzymane dotacje przedmiotowe przez zakład od gminy po centralizacji VAT nadal są objęte zakresem ustawy o VAT.
Gmina uważa, że nie są objęte zakresem ustawy o VAT. Oznacza to, że zakład gospodarki komunalnej nie będzie od otrzymanych dotacji przedmiotowych naliczał podatku należnego.
Fiskus się zgodził. Organ uznał, że od 1 stycznia 2017 r. podatnikiem podatku VAT dla wszelkich czynności stała się gmina. Zatem wszelkie czynności wykonywane przez jednostki organizacyjne gminy na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tych jednostek mają charakter wewnętrzny. Oznacza to, że przy scentralizowanym modelu rozliczeń świadczenie jakichkolwiek czynności pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi tej samej gminy a gminą staje się świadczeniem wewnętrznym niepodlegającym w ogóle podatkowi VAT. Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji i wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych.
Wobec powyższego, należy stwierdzić, że podatnikiem VAT dla wszelkich czynności jest gmina. Po dokonanej centralizacji – to gmina, będąca podatnikiem podatku VAT, a nie zakład – wykonuje czynności w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz wszystkich taryfowych grup zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odbioru ścieków. Zatem w sytuacji, kiedy gmina będzie udzielać dotacji z budżetu gminy do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na rzecz zakładu, przy scentralizowanym modelu rozliczeń, świadczenie takich czynności pomiędzy Gminą a Zakładem jest świadczeniem wewnętrznym niepodlegającym w ogóle podatkowi VAT. Tym samym rozliczenia pomiędzy gminą a zakładem należy traktować, jako czynności wykonywane poza zakresem podatku VAT. Gmina nie powinna z tego tytułu wykazywać podatku VAT należnego, a przepływy finansowe uznać należy, jako pozostające poza zakresem podatku VAT.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9.02.2017 r., 2461-IBPP3.4512.851.2016.1.EJ, LEX nr 334107